توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  و تحقیق-مته های حفاری- در 30 صفحه-docx دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد و تحقیق-مته های حفاری- در 30 صفحه-docx  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی و تحقیق-مته های حفاری- در 30 صفحه-docx،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن و تحقیق-مته های حفاری- در 30 صفحه-docx :

مته حفاری وسیله ای است كه در ابتدای رشته حفاری بسته می شود. وظیفه اصلی حفاری سازند به وسیله مته از طریق خراشیدن، شكستن، سائیدن و .. صورت می گیرد . سیال حفاری از درون رشته حفاری عبور نموده و از مته خارج می شود و بعد با حمل خرده های حفاری (cutting) از فضای آنالوس به سطح باعث تمیز شدن مداوم چاه میگردد . خروج سیال از نازلهای مته با فشار بالا صورت می گیرد كه این امر خود در شكسته شدن سنگ كمك می نماید.
پارامترهای مختلفی در طراحی و انتخاب مته برای حفاری هر سازند وجود دارد كه مهمترین آن قابلیت حفاری سازند (Drillability) است كه به ساختی و نرمی سازند بستگی دارد.
موسسه بین المللی شركتهای حفاری (LADC) سازندهای مختلفی را از نظر نرمی و سخت بودن جهت عملیات حفاری به طبقات مختلفی تقسیم بندی نموده و برای هر طبق مته های مناسب را پیشنهاد داده است.
سیستم طبقه بندی مته ها براساس LADC
بسیاری از شركتها انواع مختلفی از مته های تولیدی خود را ارائه داده اند كه طراحی هر یك از آنها بستگی به شرایط خاص حفاری، در مناطق ویژه ای صورت گرفته است تا بیشترین نرخ حفاری بدست آید . هر شركت طبقه بندی خاص خود را برای مته های تولیدی خود ارائه نموده است . برای اجتناب از تداخل این طبقه بندی ها LADC طبقه بندی زیر را پیشنهاد داده است:
1 – Drag Bits
2 – مته های كاج دار (roller cone bits)
3 – fixed cutter bits

Drag Bits
اولین مته ای است كه در حفاری دورانی مورد استفاده قرار گرفت . این نوع مته دارای تیغه های فولادی محكمی به شكل دم ماهی است كه سازند را به صورت ورقه ای می كند . راندمان آن در سازندهای نرم بیشتر است . نازلهای مته به نحوی تعبیه شده اند ك ه خروج گل با فشار باعث تمیز سازی مداوم تیغه ها می گردد . مته به صورت یكپارچه است و روی تیغه های آن اندودی از تنگستن كاربید به كار گرفته شده است.
از آنجایی كه مكانیزم كندن سازند به صورت ورقه ای و خراشیدن سازند می باشد نیاز به rpm بالا و وزن روی مته كم برای بالا بردن راندمان حفاری توسط این نوع مته می باشد . امروزه استفاده از این نوع مته به دلایل ذیل منسوخ شده وعملا این نوع مته ها جای خود را به مته های roller cone داده اند:
– حفاری سازندهای نرم با مته های roller cone با راندمان بالاتری همراه است.
– اعمال وزن روی مته زیاد باعث فرو رفتن تیغه ها درون سازند، بالا رفتن گشتاور مته (bit torque) و احتمالا بریدن لوله های حفاری می شود.
– حفاری با drag bit ممكن است باعث انحراف چاه از مسیر اصلی گردد برای جلوگیری از این مشكل باید ابزاری را در BHA به كار برد.
– در سازندهای سخت و خورنده نمی توان از Drag bit استفاده نود واز آن در حفاری سازندهای نرم و همگن استفاده می شود.

مته های كاج دار (roller cone bits)
این نوع مته ها هم اكنون در دنیا بیشترین استفاده را در حفاری دورانی دارند . عمل كندن توسط دندانه های روی كاج ها (cone) صورت می گیرد این دندانه ها یا قسمتی از خود cone و از جنس ‌آن (فولاد)‌می باشند كه توسط تراشكاری شكل گرفته اند (milled tooth bit) یا دندانه های دكمه ای و از جنس تنگستن كاربید می باشند كه روی cone مته كاشته شده اند (insert bit)
كاج های مته در ته چاه با فشار گل شروع به چرخش می كنند و تماس دندانه های مته با سازند باعث ساییده شدن و خرد شدن سنگ كف چاه می گردد.
نخستین طراحی مته ها ی كاج دار به صور دو كاجی cones-2 بود . این مته ها سریع balled up (گلی شدن دندانه ها و كاج های مته و عدم تمیز شدن آنها كه باعث كاهش نرخ حفاری می شود این پدیده بیشتر در سازندهای مرالی و چسبنده اتفاق می افتد)‌می شدند بریا رفع این عیب در سال 1930 مته های سه كاجی وارد بازار شد . علاوه بر این امكان استفاده از WOB در محدوده های وسیعتر، داشتن خرده های حفاری با سایز یكنواخت جهت تمیز شدن چاه از دیگر مزایای مته های سه كاجی نسبت



برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky