توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تکبیرةالإحرام دارای 103 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت تکبیرةالإحرام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
[1] ا بن ادریس حلّی، کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص216، قم 1410ـ1411.
[2] علی بن محمدعلی طباطبائی، ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل، ج3، ص116ـ117، قم 1418ـ1421.
[3] عبدالرحمان جزیری، کتاب الفقه علی المذهب الاربعه، ج1، ص219، استانبول 1404/ 1984.
و ازاینرو آن را «تحریمه» هم نامیدهاند.[4] ا بن فهد حلّی، المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ج1، ص359، چاپ مجتبی عراقی، قم 1407ـ1413.
[5] وهبه مصطفی زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج2، ص815، دمشق 1418/1997.
[6] العروه الوثقی، ج1، ص626.
[7] مستمسک العروه، ج6، ص52.
[8] ا بن حنبل، مسندالامام احمد بن حنبل، ج1، ص123، بیروت: دارصادر، (بی تا).
[9] حرّعاملی، وسائل الشیعه، ج6، ص9ـ12.
و گاه «تکبیرهالافتتاح»[10] حرّعاملی، وسائل الشیعه، ج6، ص16.
یا « أَنْفالصلاه »[11] حرّعاملی، وسائل الشیعه، ج6، ص10.
خوانده شده است.[12] جواهر الکلام، ج9، ص201.
ـ و نیز بنابر مشهور، زیادی عمدی و سهوی آن ـ به معنای گفتن تکبیری دیگر به نیّت افتتاح نماز با آن ـ موجب بطلان نماز است.[13] مستمسک العروه، ج6، ص54-52.
[14] جواهر الکلام، ج9، ص201.
[15] جواهر الکلام، ج9، ص220.
[16] العروه الوثقی (و حواشی)، ج1، ص626.
[17] العروه الوثقی، ج2، ص462.
[18] العروه الوثقی، ج1، ص626.
[19] جواهر الکلام، ج9، ص222.
[20] محمد بن احمد قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، ج1، ص175، بیروت 1405/1985.
[21] محمود بن احمد عینی، البنایه فی شرح الهدایه، ج2، ص186، بیروت 1411/1990.
در فقه امامی و اهلسنت بر وجوب آن اتفاق نظر وجود دارد.[22] احمد بن محمد مقدس اردبیلی، مجمع الفائده والبرهان فی شرح ارشادالاذهان، ج2، ص193، چاپ مجتبی عراقی، علی پناه اشتهاردی، و حسین یزدی اصفهانی، ج 2، قم 1362 ش.
[23] عبدالرحمان جزیری، کتاب الفقه علی المذهب الاربعه، ج1، ص219، استانبول 1404/ 1984.
[24] ا بن قدامه، المغنی، ج1، ص464، بیروت: عالم الکتب، (بی تا).
[25] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج9، ص201، ج 9، چاپ عباس قوچانی، بیروت 1981.
[26] محمدکاظم بن عبدالعظیم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی، ج1، ص626، بیروت 1404/1984.
[27] عبدالرحمان جزیری، کتاب الفقه علی المذهب الاربعه، ج1، ص218، استانبول 1404/ 1984.
و بر این اساس تمام شرایط لازم برای اجزای نماز را، مانند رو به قبله بودن و پوشش داشتن نمازگزار، در تکبیرهالاحرام واجب شمردهاند[28] یوسف بن احمد بحرانی، الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، ج8، ص32، قم 1363ـ1367 ش.
[29] علی بن محمدعلی طباطبائی، ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل، ج3، ص120، قم 1418ـ1421.
[30] الموسوعه الفقهیه، کویت: وزارت الاوقاف و الشئون الاسلامیه، ج13، ص218، ج 13، 1408/ 1988، ج 23، 1410/ 1990.
اما در برابر، فقیهان حنفی تکبیرهالاحرام را، مانند طهارت لباس و مکان ، شرط صحت نماز دانستهاند نه جزو آن.[31] عبدالرحمان جزیری، کتاب الفقه علی المذهب الاربعه، ج1، ص219، استانبول 1404/ 1984.
[32] وهبه مصطفی زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج2، ص817، دمشق 1418/1997.
[33] محمود بن احمد عینی، البنایه فی شرح الهدایه، ج2، ص189، بیروت 1411/1990.
[34] یحیی بن شرف نووی، المجموع: شرح المهذب، ج3، ص289ـ291، بیروت: دارالفکر، (بی تا).
[35] حسن بن یوسف علامه حلّی، قواعدالاحکام، ج1، ص271، قم 1413ـ1419.
[36] یوسف بن احمد بحرانی، الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، ج8، ص32، قم 1363ـ1367 ش.
[37] وهبه مصطفی زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج2، ص815، دمشق 1418/1997.
[38] حرّعاملی، وسائل الشیعه، ج6، ص13ـ14.
[39] علی بن حسین محقق کرکی، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج1، ص433، قم 1408ـ1411.
[40] زین الدین بن علی شهیدثانی، روض الجنان فی شرح ارشاد الاذهان، ج1، ص258، چاپ سنگی تهران 1303، قم 1404.
[41] محمدکاظم بن عبدالعظیم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی، ج1، ص626، بیروت 1404/1984.
[42] روح اللّه خمینی، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ج1، ص146، تحریرالوسیله، بیروت 1407/ 1987.
[43] ا بن فهد حلّی، المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ج1، ص356ـ357، چاپ مجتبی عراقی، قم 1407ـ1413.
[44] ج 23، ص 109ـ120، ج1، ص784ـ789 و در فقه اهل سنّت رجوع کنید به الموسوعه الفقهیّه، احمد بن محمدمهدی نراقی، عوائد الایام، قم 1375 ش.
[45] احمد بن محمد مقدس اردبیلی، مجمع الفائده والبرهان فی شرح ارشادالاذهان، ج2، ص195، چاپ مجتبی عراقی، علی پناه اشتهاردی، و حسین یزدی اصفهانی، ج 2، قم 1362 ش.
[46] احمد بن محمدمهدی نراقی، عوائد الایام، ج1، ص788ـ789، قم 1375 ش.
[47] مرتضی بروجردی، مستندالعروه الوثقی، ج3، ص104، تقریرات آیه اللّه خوئی، ج 3، قم 1413.
[48] احمد بن محمدمهدی نراقی، مستندالشیعه فی احکام الشریعه، ج11، ص256، ج 11، قم 1417.
[49] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج9، ص174، ج 9، چاپ عباس قوچانی، بیروت 1981.
[50] الموسوعه الفقهیه، کویت: وزارت الاوقاف و الشئون الاسلامیه، ج13، ص219، ج 13، 1408/ 1988، ج 23، 1410/ 1990.
[51] ا بن قدامه، المغنی، ج1، ص463، بیروت: عالم الکتب، (بی تا).
[52] یحیی بن شرف نووی، المجموع: شرح المهذب، ج3، ص296، بیروت: دارالفکر، (بی تا).
[53] محمد بن علی موسوی عاملی، مدارک الاحکام فی شرح شرائع الاسلام، ج3، ص322، قم 1410.
[54] محمدکاظم بن عبدالعظیم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی، ج1، ص628، بیروت 1404/1984.
[55] مالک بن انس، المدونه الکبری، ج1، ص62ـ63، قاهره 1323، چاپ افست بیروت (بی تا).
[56] محمد بن حسن طوسی، المبسوط فی فقه الامامیه، ج1، ص102، ج 1، چاپ محمدتقی کشفی، تهران 1387.
[57] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج9، ص205ـ 206، ج 9، چاپ عباس قوچانی، بیروت 1981.
[58] عبدالرحمان جزیری، کتاب الفقه علی المذهب الاربعه، ج1، ص226، استانبول 1404/ 1984.
[59] محمد بن ادریس شافعی، الاُمّ، ج1، ص100، چاپ محمد زهری نجار، بیروت (بی تا).
[60] رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، تحریرالوسیله، بیروت 1407/ 1987.
را به جای «اللّه اکبر» جایز دانسته است.[61] محمود بن احمد عینی، البنایه فی شرح الهدایه، ج2، ص197، بیروت 1411/1990.
[62] عبدالرحمان جزیری، کتاب الفقه علی المذهب الاربعه، ج1، ص220، استانبول 1404/ 1984.
[63] وهبه مصطفی زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج2، ص815 ـ 818، دمشق 1418/1997.
[64] ا بن ادریس حلّی، کتاب السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص116، قم 1410ـ1411.
[65] ا بن قدامه، المغنی، ج1، ص461، بیروت: عالم الکتب، (بی تا).
[66] علی بن محمدعلی طباطبائی، ریاض المسائل فی تحقیق الاحکام بالدلائل، ج3، ص117، قم 1418ـ1421.
[67] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج9، ص213، ج 9، چاپ عباس قوچانی، بیروت 1981.
[68] محمدکاظم بن عبدالعظیم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی، ج1، ص627، بیروت 1404/1984.
[69] العروه الوثقی، ج1، ص628.
[70] جواهر الکلام، ج9، ص213.
[71] جواهر الکلام، ج9، ص222.
[72] محمود بن احمد عینی، البنایه فی شرح الهدایه، ج2، ص202، بیروت 1411/1990.
[73] ا بن عابدین، حاشیه ردّالمحتار علی الدّر المختار: شرح تنویر الابصار، ج1، ص452ـ453، چاپ افست بیروت 1399/1979.
[74] وهبه مصطفی زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج2، ص818، دمشق 1418/1997.
[75] محمد بن حسن طوسی، المبسوط فی فقه الامامیه، ج1، ص102، ج 1، چاپ محمدتقی کشفی، تهران 1387.
[76] ا بن قدامه، المغنی، ج1، ص462، بیروت: عالم الکتب، (بی تا).
[77] یحیی بن شرف نووی، المجموع: شرح المهذب، ج3، ص301، بیروت: دارالفکر، (بی تا).
[78] محمدکاظم بن عبدالعظیم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی، ج1، ص627، بیروت 1404/1984.
[79] الموسوعه الفقهیه، کویت: وزارت الاوقاف و الشئون الاسلامیه، ج13، ص220ـ221، ج 13، 1408/ 1988، ج 23، 1410/ 1990.
[80] العروه الوثقی، ج1، ص627.
[81] جواهر الکلام، ج9، ص206-205.
[82] جواهر الکلام، ج9، ص207.
[83] جواهر الکلام، ج9، ص207.
[84] مستمسک العروه، ج6، ص61-60.
[85] جواهر الکلام، ج9، ص228-227.
[86] مرتضی بن محمد امین انصاری، کتاب الصلاه، ج1، ص288ـ289، ج 1، قم 1415.
[87] محمدکاظم بن عبدالعظیم طباطبائی یزدی، العروه الوثقی، ج1، ص628، بیروت 1404/1984.
[88] مرتضی بن محمد امین انصاری، کتاب الصلاه، ج1، ص290ـ293، ج 1، قم 1415.
[89] وهبه مصطفی زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلّته، ج2، ص816، دمشق 1418/1997.
[90] مستمسک العروه، ج6، ص67-65.
[91] جواهر الکلام، ج9، ص209-208.
[92] مستمسک العروه، ج6، ص67.
[93] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص557، م953.
[94] جواهر الکلام، ج9، ص213-211.
[95] یحیی بن شرف نووی، المجموع: شرح المهذب، ج3، ص304ـ 305، بیروت: دارالفکر، (بی تا).
[96] محمود بن احمد عینی، البنایه فی شرح الهدایه، ج2، ص193، بیروت 1411/1990.
[97] محمد بن علی موسوی عاملی، مدارک الاحکام فی شرح شرائع الاسلام، ج3، ص324، قم 1410.
[98] محمدحسن بن باقر نجفی، جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج9، ص229، ج 9، چاپ عباس قوچانی، بیروت 1981.
اما سیدمرتضی ملقب به علم الهدی[99] علی بن حسین علم الهدی، الانتصار، ج1، ص147ـ 148، قم 1415.
[100] العروه الوثقی، ج1، ص631-630.
این کار را واجب دانسته است.[10
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0