توضیحات

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شبهه نمازخواندن امام علی پشت سر خلفاء دارای 23 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شبهه نمازخواندن امام علی پشت سر خلفاء،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شبهه نمازخواندن امام علی پشت سر خلفاء :


نمازخواندن امام علی پشت سر خلفاء (شبهه)




یکی از شبهاتی که علمای اهل‌سنت در رابطه با امام علی (علیه‌السّلام) مطرح کرده‌اند این است که حضرت یکی از مشاورین نزدیک عمر بود که با او در تمام قضایای دولت و امور مردم مشارکت داشت و بهترین و باارزش‌ترین مشورت‌ها را می‌داد و در این رابطه هیچ چیزی مانع او نبود. پشت سر عمر نماز می‌خواند و به دستورات او عمل می‌کرد....
برای روشن شدن حقیقت مساله، باید تمامی روایاتی را که دلالت می‌کند که امام علی (علیه‌السّلام) پشت سر خلفاء نماز خوانده‌اند، تک تک بررسی شود.

فهرست مندرجات

1 - نقل روایت توسط طبرسی
2 - نقل روایت توسط شیخ حرعاملی
3 - نقل روایت توسط حمیری و شیخ حرعاملی
4 - پانویس
5 - منبع


نقل روایت توسط طبرسی


1. روی الطبرسی فی الاحتجاج: وحضر المسجد وصلّی خلف ابی بکر.

[1] طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج1، ص126.

[2] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج29، ص133، ح27.

[3] بحرانی، سیدهاشم، مدینه المعاجز، ج3، ص152.


اولاً: سند این روایت مرسل است؛ زیرا طبرسی روایت را مستقیماً و بدون ذکر واسطه از حماد بن عثمان از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل می‌کند؛ در حالی که حماد بن عیسی متوفای 190 هـ و خود طبرسی متوفای 548 هـ است.
ثانیا: ظاهرا مصدر کلام طبرسی روایتی است که در تفسیر قمی وجود دارد که وی از پدرش ابراهیم بن‌ هاشم، از ابن ابی عمیر، از عثمان بن عیسی و حماد بن عیسی از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل کرده است. این روایت هرچند از نظر سند مشکلی ندارد؛ اما از نظر دلالت چیز دیگری را ثابت می‌کند.
روایت در تفسیر قمی این چنین آمده است: حضر المسجد و وقف خلف ابی بکر وصلّی لنفسه.
در مسجد حاضر می‌شد و پشت ابی بکر می‌ایستاد؛ اما نماز را فرادی می‌خواند.
ثالثاً: در خود همین روایت آمده است که ابوبکر با مشورت عمر به خالد بن ولید دستور داده بودند که هنگام سلام نماز، علی را با شمشیر بکشد؛ ولی ابوبکر در حین خواندن نماز پشیمان شد و قبل از دادن سلام گفت: یا خالد لا تفعل ما امرتک به.
و اهل‌سنت هرگز نمی‌توانند به مضمون این روایت ملتزم بشوند. اگر می‌خواهند نماز پشت سر خلفا را برای امام علی (علیه‌السّلام) ثابت کنند، باید تروریست بودن خلفا را نیز بپذیرند؛ چون نمی‌شود به مضمون یک بخش از روایت ملتزم و به بخش دیگر ملتزم نباشند؛ چون در این صورت مصداق «یؤمن ببعض و یکفر ببعض» خواهند شد.
و جالب این است که همین‌مطلب را سمعانی از علمای بزرگ اهل‌سنت در ترجمه رواجنی، استاد بخاری نیز نقل می‌کند:
حدیث ابی بکر رضی اللّه عنه: انّه قال: «لا یفعل خالد ما امر به. سالت الشریف عمر ابن ابراهیم الحسینی بالکوفه عن معنی هذا الاثر فقال: کان امر خالد بن الولید ان یقتل علیّاً، ثم ندم بعد ذلک، فنهی عن ذلک.

نقل روایت توسط شیخ حرعاملی


وفی نوادر احمد بن عیسی الاشعری عن عثمان بن عیسی، عن سماعه، قال: سالته (علیه‌السّلام) عن مناکحتهم والصلاه معهم؟ فقال: هذا امر تمدید ان یستطیعوا ذاک، قد انکح رسول الله صلی الله علیه وآله، وصلی علی (علیه‌السّلام) وراءهم.
این روایت را شیخ حر عاملی (رحمت‌الله‌علیه) در کتاب وسائل، در باب استحباب حضور الجماعه خلف من لا یقتدی به، للتقیه والقیام فی الصف الاول معه، نقل کرده است.
یعنی این که از باب تقیه و در زمانی که جان، مال و ناموس انسان در خطر باشد، مستحب است انسان در نماز جماعت کسی که نماز خواندن پشت سر او جایز نیست، حاضر شود.
و همچنین علامه مجلسی (رحمت‌الله‌علیه) در کتاب بحارالانوار، باب نکاح المشرکین و الکفّار و المخالفین و النصاب نقل کرده است. پس این روایت، اهل‌سنت را به مقصدشان نمی‌رساند؛ چرا که در تقیه بحث اکراه و اجبار مطرح است و اگر انسا

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky