توضیحات

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت شهر بانه لوقه دارای 19 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت شهر بانه لوقه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت شهر بانه لوقه :


شهر بانه‌لوقه




بانه لوقه (در صربی و به تلفظ امروز: بانیالوکا)، شهری قدیمی در شمال غربی بوسنه، در دو سوی رودخانه ورباس است. این شهر مرکز مهم فرهنگی و تجاری منطقه به شمار می‌رود و از 1290/1873 دارای راه آهن بوده است.

فهرست مندرجات

1 - جمعیت بانه لوقه
2 - بخش های شهر
3 - معنی بانیا و علت نامگذاری به بانه لوقه
4 - بانه لوقه پس از سقوط امپراتوری بوسنه
5 - جنگ در بانه لوقه
5.1 - حمله اتریشیها به بانه لوقه
6 - منبع


جمعیت بانه لوقه


در 1335 ش /1956 جمعیت آن 233، 42 تن بود که حدود یک سوّم آن‌ها از مسلمانان بودند.
در 1327 ش /1948 جمعیت شهر 233، 31 تن بود که 9951 تن «ملیّتِ نامشخص» داشتند (یعنی مسلمانانی بودند که به زبان صربی ـ کرواتی تکلّم می‌کردند، ولی ملّیتِ خود را صربی یا کرواتی اعلام نکرده بودند). جمعیت بانه لوقه در 1360 ش /1981 به 618، 183 تن بالغ شده است.

بخش های شهر


گذشته از بخش نووسِلِیه که در قرن دوازدهم/ هجدهم توسعه یافت، و قسمتهای جدیدتر (واروش و پردگرادیه)، شهر دارای دو بخش دیگر است: قسمت علیای شهر (گورنْیی شهر) ـ محل قلعه نظامی یا سکونتگاهی که قبل از فتح به دست ترکهای عثمانی (933/1527 یا 934/1528) وجود داشته ـ و قسمت سفلی (دونْیی شهر) که در نیمه دوم قرن دهم /شانزدهم بنا شده است. در هر دو بخش آثاری از عصر عثمانی وجود دارد.
از بیست و هفت مسجدِ این شهر دو مسجد در خورِ ذکر است: کهنترین آنها، که پس از عثمانیها ساخته شده و در قسمت علیای شهر قرار دارد، به مسجد خونکاریه (یا کارِواجامعه) معروف است و سه بار تعمیر و بازسازی شده است (قدمت مسجدی که اکنون وجود دارد ظاهراً به 1240/1824ـ1825 می‌رسد).
زیباترین مسجدِ قسمتِ سفلای شهر، فرهادیه (یا مسجد فرهادپاشا) نام دارد که در 987/1579 به فرمان فرهاد سوکولوویچ (صوقللی) حاکم وقت بوسنه، بنا شده است.
محلات «گورنیی تَبَجی» و «دونیی تبجی» در قسمت علیای شهر، یادآور پیشه دبّاغی است که در قرن دهم و یازدهم/ شانزدهم و هفدهم تقریباً در همه شهرهای بالکان پیشه عمده اهالی بوده است.
در قسمت سفلای شهر، در ساحل ورباس، دژی («کاشتل») برپاست که در زمان سلطنت مراد سوم (982ـ1003/ 1574ـ1595) ساخته شده و دومین قلعه نظامی شهر بوده است.

معنی بانیا و علت نامگذاری به بانه لوقه


نکته ای که نخستین بار در سیاحت‌نامه اولیا چلبی آمده حاکی از این است که جزء «بانیا» درنام بانیالوکا در زبان صربی ـ کرواتی به معنای حمام است صرفاً اشتقاقی عامیانه و مبتنی بر چشمه های گوگردی موجود در این شهر است.
این نام در واقع مرکب است از «بانیا»، شکل کهن صفت ملکی از نام «بان» («حاکم» و در این مورد: «شاه مجار») و «لوکا» (مرغزار کنار رودخانه) جمعاً به معنای «مرغزارِ شاهی» است.

بانه لوقه پس از سقوط امپراتوری بوسنه


پس از سقوط امپراتوری بوسنه در 867/1463، مجارها ناحیه یایتسه را تصرّف کردند.
بانیالوکا که اول بار در 899/1494 از آن یاد شده، احتمالاً در ه

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky