توضیحات

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت مقتل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب (کتاب) دارای 20 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت مقتل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب (کتاب)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت مقتل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب (کتاب) :


پاورپوینت مقتل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب (کتاب)




کتاب «مقتل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السّلام » تالیف ابی بکر عبدالله بن محمد بن عبید بن سفیان معروف به ابن ابی الدنیا (متوفی 182 ق) به روایت حسین بن صفوان برذعی است. این اثر به زبان عربی مشتمل بر روایاتی مربوط به فضائل و زندگانی حضرت علی علیه‌السّلام از ولادت تا شهادت و مباحث پیرامون آن است.

فهرست مندرجات

1 - ساختار کتاب
2 - گزارش محتوا
3 - وضعیت کتاب
4 - پانویس
5 - منبع


ساختار کتاب


کتاب با یک مقدمه از محقق، ابراهیم صالح ، در شرح حال و سخنان بزرگان درباره ابن ابی الدنیا آغاز شده است. متن کتاب نیز در ده باب ارائه شده که هر باب مشتمل بر تعدادی روایت است.

گزارش محتوا


محقق کتاب در مقدمه به شرح زندگانی ابن ابی الدنیا و اقوال علما در مورد ایشان به همراه وصف نسخه خطی کتاب که در دمشق و به خط کوفی موجود است، پرداخته و در آخر نیز راوی کتاب حسین بن صفوان برذعی را به صورت مختصر معرفی کرده است. مطالب ابواب کتاب به اختصار عبارت است از: باب اول کتاب شامل سی و نه حدیث درباره فضائل حضرت علی علیه‌السّلام و چگونگی شهادت ایشان است.

[1] مقتل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السّلام، ابن ابی الدنیا، ص23.

باب دوم نیز شامل وصایای حضرت علی علیه‌السّلام به امام حسن علیه‌السّلام بعد از ضربت خوردن است که طی ده حدیث بیان شده است. باب سوم به زمان در رحلت ایشان که در چه روز و چه لحظه‌ای از روز بوده در طی هفت حدیث اختصاص دارد. باب چهارم نیز به عمر شریف حضرت در هنگام شهادت پرداخته که هشت حدیث را شامل شده است. در باب پنجم به بعضی از صفات ظاهری و خلق و خوی شخصیتی حضرت در ده حدیث پرداخته است. در باب ششم به طریقه غسل ، کفن ، نماز و دفن حضرت در سه حدیث پرداخته شده است. باب هفتم به مکان دفن حضرت و اینکه در کجا و چه موقعیتی از کوفه قرار دارد، در طی شش حدیث می‌پردازد. باب هشتم در بیان احوالات ابن ملجم بعد از ضربت و چگونگی قتل ایشان می‌باشد که در هیجده حدیث به آن پرداخته شده است. در باب نهم به مراثی که بر حضرت بعد از شهادت و اینکه چه کسانی بر ایشان گریه کرده‌اند در طی پانزده حدیث پرداخته شده است. باب دهم نیز به بیان فرزندان ایشان از تمامی همسرانشان در طی هیجده حدیث اختصاص دارد. از میان آثار مربوط به تاریخ شهادت امام علی علیه‌السّلام کتاب ابن ابی الدنیا، کهن‌ترین کتابی است که برجای مانده است.
به گفته رسول جعفریان ، «نویسنده کتاب ابوبکر عبدالله بن محمد بن عبید معروف به ابن ابی الدنیا قرشی (281 208 ق) از علمای محدث - مورخ است که آثار بیشماری به صورت تک نگاری در حوزه‌های مختلف حدیثی و بعضا تاریخی دارد. سبک و سیاق او نگارش اخبار به صورت روایات مستقل است که جمعا تحت یک عنوان کلی فراهم می‌آورد. وی شخصیتی کم مانند در تالیف و تنوع موضوعاتی است که به آن پرداخته و آثار بیشماری، هر چند برخی از آنها کوچک است، از خود برجای گذاشته است. برای اهمیت اثر او را بدانیم باید توجه کنیم که وی سی سال زودتر از طبری

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky