توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله جزیره هرمز دارای 61 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جزیره هرمز  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جزیره هرمز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جزیره هرمز :

جزیره هرمز

موقعیت جغرافیایی
جزیره هرمز HORMOZ
جزیره هرمز در دهانه تنگه هرمز، در مدخل ورودی خلیج فارس از دریای عمان بین تا طول شرقی و تا عرض شمالی واقع شده است. این جزیره را به علت موقع جغرافیایی آن كه در مجاورت با تنگه هرمز قرار دارد، كلید خلیج فارس می دانند. همین موقعیت است كه آن را از نظر سوق الجیشی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار كرده است.
جزیره هرمز از شمال غرب به بندرعباس، از جنوب شرق به جزایر قشم و لارك محدود می گردد.
فاصله جزیره هرمز (از محل بندر) تا بندرعباس 71/9 مایل دریایی (18 كیلومتر)، تا جزیره قشم (محل سربندر) 71/9 مایل (18 كیلومتر) و تا جزیره لارك (تا محل اسكله) نیز 71/9 مایل (18 كیلومتر) می باشد. 

فاصله این جزیره در نزدیكترین مسیر تا ساحل اصلی كشور 96/2 مایل (5/5 كیلومتر) است. (نقشه شماره 25)
بلندترین نقطه ارتفاعی جزیره 228 متر و پایین ترین نقطه ارتفاعی منحنی صفر است، بنابراین ارتفاع متوسط در جزیره هرمز 114 متر است.
مساحت جزیره

جزیره هرمز به شكل بیضی است، قطر كوچك آن 5/5 و قطر بزرگ آن بین 5/7 تا 9 كیلومتر، و مساحت آن در حدود 45 كیلومتر مربع می‌باشد.
توپوگرافی و ناهمواریها
قسمت اعظم جزیره هرمز ناهموار و عارضه دار است. بلندترین نقطه در این جزیره 228 متر و پایین ترین نقطه ارتفاعی صفر است، بنابراین متوسط ارتفاعات در جزیره هرمز 114 متر می باشد. اگر جزیره هرمز را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم، كنیم نیمه جنوبی تماماً تپه ای و ناهموار است و نیمه شمالی آن در قسمت مركزی ناهموار و به سمت شمال از ارتفاعات كاسته شده و سطوح دشتی هموار می شود.

اگر به توپوگرافی جزیره هرمز توجه شود این سطح دشتی به صورت قوسی است كه رأس آن به سمت شمال قرار دارد، از غرب جزیره شروع شده، قسمت شمالی را دور زده و در قسمت شرقی جزیره به پایان می رسد. اگر جزیره به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم شود، در سطوح ناهموار در نیمه غربی جزیره ارتفاعات روندی شمال غرب به جنوب شرق داشته، برعكس در نیمه شرقی ارتفاعات دارای روند شمال شرق به جنوب غرب هستند كه این دو روند در بخش مركزی جزیره به طرف جنوب به هم رسیده و تشكیل قوسی را می‌دهند كه

رأس آن به سمت جنوب است، درست برعكس قوسی كه سطوح دشتی در این جزیره را در برگرفته است. در قسمت غربی جزیره ساحل به صورت صخره ای است، به سمت جنوب غرب بین خط ساحلی و ارتفاعات پرتگاهی با روند كلی شمال غرب به جنوب شرق وجود دارد كه البته بلافاصله به ساحل ختم نمی شود. این پرتگاه در جنوب جزیره باز به ساحل صخره ای منتهی می شود، طوریكه ساحل غربی و ساحل جنوبی را كه صخره ای هستند، به صورت خطی به هم متصل كرده و باعث شده كه در محدوده جنوب غرب باریكه ای ناهموار بین پرتگاه و خط ساحلی با همان روند پرتگاه به وجود آید. به سمت جنوب شرق و شرق از ارتفاع سواحل كاسته می شود. ساحل هموار به طور كلی بیشتر در نیمه شمالی جزیره به چشم می خورد. جزیره هرمز تقریباً دارای ساختمان متحدالمركزی است و تمام آبراهه‌ها از مركز به اطراف سرازیر می شود.

شبكه زهكشی در جزیره به گونه ای است كه آبراهه ها در بخشهای جنوبی به دلیل شیب توپوگرافی زیاد، بلافاصله به ساحل می رسند، اما در بخشهای غربی، شرقی و شمالی جزیره آبراهه ها، مسیر طولانی‌تری را طی كرده و وارد دریا می شوند.
زمین شناسی و تكتونیك
1) زمین ساخت جزیره هرمز

جزیره هرمز اصولاً یك گنبد نمكی است كه در آن سازندهای آذرین و غالباً آتشفشانی تیپ غالب سنگ شناسی را تشكیل می دهد. جزیره هرمز مكان مشخص سازند معینی به نام سری هرمز است. سری مزبور شامل سنگ نمك و گچ همراه توده ها و قطعات سنگهای رسوبی و آذرین است و مجموعه ای از سنگها را تشكیل می دهد كه شباهتی با هیچ یك از ردیفهای سازند دوران دوم و دوران سوم كه اطراف گنبدهای نمكی را فرا گرفته است، ندارد.

جزیره هرمز ظاهراً دارای ساخت هم مركزی است كه در قسمت میانی آن نمك طعام و در حول آن مخلوطی از نمك و گچ و اندریت قرار گرفته است. تركیبات اخیر به صورت حلقه مانند قرار داشته و انواع مختلف سنگهای آذرین، آهك و شیل را نیز در بردارد. در قسمت جنوبی جزیره بقایای یك پوشش رسوبی دیده می شود كه شامل ماسه سنگ و آهك ماسه سنگی همراه لایه های كنگلومرا و شیل است. این پوشش روی سازندهای نمكی قرار گرفته است.

در تاریخ زمین شناسی هرمز دو جنبش آتشفشانی وجود داشته كه اولی بازیك و احتمالاً قبل از پرمین و دومی اسیدی مربوط به تریاس پیشین است. آتشفشان اسیدی متعلق به یك فاز (جنبش) كششی است فرونشست خشكیها و پیشروی دریایی تریاس را فراهم نموده است.

اختلاف سن سنگهای آتشفشانی و سنگهای تبخیری جزیره هرمز، سنگهای آتشفشانی این جزیره را از سری هرمز مستثنی می سازد. از مطالعه پتروشیمی سنگهای آذرین چنین استنباط می شود كه منشأ ماگماها از ذوب پخش پوسته بوده، یا اگر منشأ آن از جبه باشد مطمئناً در حین بالا آمدن و در مسیر خود با پوسته اسیدی به شدت اختلاط و آغشتگی حاصل كرده است.

كانی سازی سنگهای آتشفشانی سبب شده است كه كانیهای حرارت بالا از قبیل پیروكسن و آمفبیل و كانیهای حرارت پایین و هیدروترمال نظر اولیژیست، كوارتز و پیریت در حفره ها و شكستگیهای سنگهای آذرین تشكیل گردد. همچنین در سنگهای رسوبی قدیمی این جزیره كانیهای درجازا نظیر دولومیت، پیریت و كوارتز به وفور یافت شود.
یكی از كانسارهای قابل توجه و مهم این جزیره اخرا است كه از طریق شستشوی سنگهای آهن دار توسط آبهای نافذ و انتقال اكسید آهن سه ظرفیتی به اعماق زمین حاصل شده است. ژیزمان این كانسارها به صورت توده های بزرگ عدسی شكل است كه در حد فاصل سنگهای تخریبی و برش هتروژن آهندار قرار گرفته است.
2) چینه شناسی جزیره هرمز

1-2) پروتروزئیك و پالئوزوئیك
*سازند هرمز: نام این سازند از نام همین جزیره (هرمز) گرفته شده و دارای گسترش وسیع در جنوب غربی ایران به شكل گنبد نمكی است. سری مزبور شامل سنگ نمك و گچ همراه توده ها و قطعات سنگهای رسوبی و آذرین است و قسمت اعظم جزیره هرمز را در بر گرفته است.
2-2) سنوزوئیك
– نئوژن
* سازند آغاجاری (فارس فوقانی): این سازند از نظر لیتولوژی شامل ماسه سنگهای آهك دار قهوه ای و خاكستری، رگه های گچ، مارن های قرمز و سیلتستون است. در كنتاكت زیرین سازند آغاجاری، مارن های خاكستری و آهك های سازند میشان قرار دارد كه حدبین آنها تدریجی و هم شیب است. سن این سازند از میوسن فوقانی تا پلیوسن تعیین شده است. این سازند به صورت نواری باریك در ساحل جنوبی جزیره از غرب به شرق كشیده شده است.
3-2) كواترنری

به طور كلی آبرفتهای دوران چهارم نواحی ساحلی و بستر رودخانه‌های اتفاقی را در بر می گیرند. ضخامت این آبرفتها متفاوت و از تخریب تشكیلات جزیره به وجود آمده اند. آبرفتهای دوران چهارم در نیمه شمالی جزیره گسترش دارند.
3) ولكانیسم جزیره هرمز
فعالیتهای ماگمایی در هرمز به صورت خروجی و هم نفوذی صورت گرفته است. بیشتر گدازه های دارای تركیب ریولیت و یا ریوداسیت و بعضی دارای تركیب تراكیت و به ندرت بازالت هستند. ولكانیسم ریولیتی و تراكیتی با انفجارهای شدید و تشكیل پهنه های وسیع توفهای آتشفشانی (ایگمبریت) همراه بوده است. این نوع فعالیت نشانه وجود یك فاز كششی متعاقب یك فاز فشردگی است. سنگهای آتشفشانی جزیره هرمز غالباً تجزیه شده اند. ریولیتها كم و بیش اختصاصات اولیه خود را حفظ نموده اند. در توفانهای ریولیتی از كانیهای اولیه سنگ فقط فنوكریستالهای كوارتز باقیمانده و فلدسپاتها سریستیزه شده اند. بازالتها اختصاصات فیزیكی خود را از لحاظ رنگ و گاهی بافت و ساخت حفظ نموده اند اما از نظر كانی شناسی تجزیه و تخریب آنها به قدری پیش رفته كه آنها را به سختی می توان شناخت.

4) سنگ شناسی سنگهای آذرین هرمز
همانطور كه قبلاً نیز اشاره شد بیشتر سنگهای آذرین جزیره هرمز به علت قدمت زیاد، كم و بیش اختصاصات اولیه خود را از دست داده‌اند. نه تنها كانیهای این سنگها تجزیه شده اند، بلكه جای آنها را مواد دیگری از قبیل سیلیس، كربنات و گاهی گچ و نمك پر كرده است. قسمت اعظم سنگهای آتشفشانی جزیره هرمز دارای تركیب ریولیت بوده كه به صورت گدازه و یا توف دیده می شوند. علاوه بر ریولیت، برش داسیتی، گدازه ها و توفهای تراكیتی، روانه های بازالتی و بالاخره رگه های تزریقی دیاباز مشاهده می شود. توده های آتشفشانی این جزیره به صورت كلاهكی نسبتاً محكم بر روی توده های نمك دیده می‌شوند. گاهی در حدفاصل سنگهای آتشفشانی و سنگهای تبخیری طبقاتی از سنگهای رسوبی به ضخامت حدود چند متر شامل ماسه سنگ قرمز، شیل و آهك مشاهده می شود. توفهای آتشفشانی جزیره هرمز با رنگ سفید خود از فواصل دور از سایر سنگهای آذرین و رسوبی جزیره قابل تمییز می باشند. سنگهای آذرین این جزیره عبارتند از:

1-4) ریولیتهای هرمز
بیرون زدگیهای پراكنده ای از این سنگها كه به صورت توده ای سخت ولی خرد شده بر روی توده های نمك قرار گرفته اند كه مخصوصاً در قسمت شمالی و شمال غرب جزیره مشاهده می شوند. یكی از بیرون زدگیهای تیپیك آن در حدود یك كیلومتری جنوب غرب شهر هرمز قرار دارد.

این سنگها دارای رنگ خاكستری روشن و یا خاكستری مایل به سبز و یا متمایل به صورتی می باشند. خمیره سنگ در ارتباط با ژیزمانهای مختلف متفاوت است. گاهی شامل بلورهای ریزكوارتز و فلدسپات و یا سرپسیت و كلریت و به ندرت دارای اپیدوت و گوتیت است. كلریت و اپیدوت از تجزیه كانیهای فرومنیزین سنگ حاصل شده‌اند. در بیشتر این سنگها بلورهای اتومورف اولیژیست در داخل حفره ها و یا شكستگیهای سنگ و یا گاهی در خمیره آن مشاهده می‌شوند.
2-4) تراكیتهای هرمز
موقعیت چینه شناسی این سنگها مشابه ریولیتها است. تراكیتها دارای رنگ خاكستری متمایل به سبز و یا متمایل به صورتی می باشند. حفره ها و شكستگیهای این سنگ از كانیهای فومرولی پر شده اند.

در خمیره این سنگها بلورهای ریز شامل كوارتز و فلدسپات و یا كوارتز، كلسیت، كلریت و اكسید آهن قرار گرفته اند. بلورهایی بیوتیت كاملاً تجزیه شده اند و به جای آنها كوارتز، كلریت و الیژیست مشاهده می شود. بلورهای آمفیبول قبلی به كلریت تجزیه شده اند. شكستگیها و حفره های این تراكیتها در جنوب جزیره از بلورهای آمفیبول، اولیژیست، كلریت و كوارتز پر شده است.
3-4) ریوداستهای هرمز
این سنگ در جنوب – جنوب غربی جزیره به صورت برش اتوكلاسیك دیده می شود. در قسمتی از درز و شكافهای این برش بلورهای آپاتیت به صورتهای مختلف یافت می شود.
این سنگ به رنگ بنفش كم رنگ است. خمیره سنگ شامل كوارتز سریست و كلریت است كه بلورهای كانی اخیر غالباً دارای ساخت اسفرولیتی می باشند. جای كانیهای فرومنیزین این سنگ را كانیهای ثانوی، مانند اولیژیست كلریت و سریست پر كرده است.
4-4) بازالتهای تجزیه شده

این سنگ در جزیره هرمز به صورت توده های سیاه رنگ به وسعت حداكثر متر دیده می شود كه توسط گنبد نمكی بالا آورده شده است. با توجه به ژیزمانهای این سنگ چنین استنباط می شود كه بازالت در زیر ریولیت و بر روی نمك قرار گرفته باشد، در یك ژیزمان مابین نمك و بازالت و در بین بازالت و ریولیت طبقاتی از سنگهای رسوبی شامل طبقه ای از رسوبهای نریتیك قرار گرفته، چنین بر می‌آید كه ولكانیسم بازالتی در هوا صورت گرفته و بعداً گدازه ها بر اثر پیشروی دریا توسط ماسه سنگ و شیل پوشیده شده است.
این سنگها سیاه رنگ و گاهی متخلخل به نظر می رسد. در بازالتها به جای اولیوین توده های كوچك قهوه ای رنگ مشاهده می شود كه شامل كانیهای ثانوی است. در حفره های بعضی از بازالتها بلورها اتومورف دولومیت كه به چشم غیرمسلح نیز دیده می شود، وجود دارد.

شدت تجزیه به حدی است كه این سنگها به كلی اختصاصات كانی‌شناسی خود را از دست داده اند. به جای فنوكریستالهای اولیوین و پیروكسن اكنون كانیهای ثانوی نظیر كلریت، هماتیت، دولومیت و سیلیس دیده می شود. این كانیهای ثانوی قالب كانیهای فرومنیزین قبلی را پر كرده اند. خمیره بیشتر این بازالتها شامل اپیوت، كلریت و بلورهای ریز كوارتز و خمیر پاره ای دیگر فقط از كلریت و بلورهای كوارتز تشكیل شده است. در این سنگها فلدسپاتها به كلی تجزیه شده‌اند و به جای آنها بلورهای ریز كوارتز دیده می شود. به نظر می‌رسد كه فراوانی سیلیس در این سنگها ناشی از نفوذ آبهای سیلیس دار و رسوب این ماده در حفره های سنگ بوده باشد. حفره های بیشتر بازالتهای تجزیه شده هرمز را بلورهای انیدریت و نمك پر كرده است.

5) دیاباز جزیره هرمز
دیاباز یا ولریت به صورت دایك در جنوب غربی جزیره و در مجاورت یك توده تراكیتی دیده می شود، رنگ این سنگ خاكستری مایل به سبز و ساخت آن دلریتی است. پیروكسنها كه به وسیله باگتهای پلاژیوگلاز محصور می باشند به اورالیت تبدیل شده اند، علاوه بر پیروكسن و اورالیت بلورهای مورف آمفبیل نیز در این سنگ دیده می شود كه كم و بیش به بیوتیت تجزیه شده است.
6) پتروژنز سنگهای آذرین جزیره هرمز

در جزیره هرمز سنگهای اسیدی، خنثی و بازیك مشاهده می شود كه متأسفانه قطبهای بازیك و خنثی به علت تجزیه شدید و سیلیسی شدن سنگها، تركیب شیمیایی اولیه خود را از دست داده اند. بنابراین از تركیب شیمیایی كنونی این سنگها نمی توان نتایج دقیق در مورد منشأ و همچنین تغییرات و تحولات ماگمایی این منطقه بدست آورد.
تنها سنگ بازیك این ناحیه كه تقریباً ساخت و تركیب شیمیایی آن محفوظ مانده یك دایك دیاباز است.
به هر حال آنچه از مطالعات زمین شناسی استنباط می شود به شرح زیر خلاصه می شود:

1) بالا بودن درجه قلیائیت سنگهای اسیدی و بازیك و برتری مقدار درصد پتاسیم بر سدیم نماینده یك سری شوشونینی غنی از پتاسیم است.
2) از روی شباهت ماگمایی دلریتی و ریولیتی از لحاظ بالا بودن درصد پتاسیم می توان گفت كه این دوماگما شاید از تفریق كامل یك ماگمای شوشونینی حاصل شده باشد.
با توجه به موارد فوق در مورد منشأ ماگماهای جزیره هرمز می‌توان گفت كه:
– یا منشأ این سنگها، ماگماهای حاصل از آنانكسی پوسته است.

– یا منشأ سنگهای آذرین هرمز ماگمای واحدی بوده كه از جبه سرچشمه گرفته و سپس در سر راه خود با پوسته اسیدی اختلاط و آغشتگی پیدا كرده است.
به عنوان نتیجه گیری كلی در مورد سنگهای آذرین می توان گفت كه بالا بودن درجه آلكالینیه این سنگها به خصوص دولریت نشانه منشأ خیلی عمیق ماگماست. اما برتری حجمی سنگهای اسید بر سنگهای بازیك مانع از این است كه سنگهای اسید را حاصل از تفرق یك ماگمای بازیك بدانیم.

تشكیل كانیهای فرومنیزین و الیژیست در مرحله فومر ولی آتشفشانی، به سبب بالا بودن آلكالینیه سنگها نشانه تفریق است كه مطمئناً در منافذ و محلهای تجمع ماگمایی بین راه و در طول توقفهای مدید صورت گرفته است. وجود فنوكریستالهای بسیار درشت كوارتز و فلدسپات در بیشتر ریولیتها موید این توقف طولانی است. باید اعتراف نمود كه فقط با در دست داشتن نتایج تجزیه شیمیایی تعداد كمی نمونه سنگ و با توجه به اینكه سنگهای بازیك و خنثی در این جزیره به شدت تجزیه حاصل پیدا كرده و سیلیسی شده اند نمی توان انتظار داشت كه در مورد پتروژنز سنگهای آذرین جزیره هرمز نظرات قاطع و مطمئن ارائه داد.
7) علت ولكانیسم جزیره هرمز

با توجه به خط شكستگی شمالی – جنوبی عمان كه از هرمز نیز می‌گذرد و با در نظر گرفتن نیروهای فشاری و كششی كالدونین در راستای شمال غربی – جنوب شرقی و هرسینین نیز (جهت شرقی – غربی) كه بر منطقه ای در طول اورال – عمان اثری می كرده و در ایران جنبشهای زمین زایی را سبب شده است، می توان علت ولكانیسم هرمز را مرحله كششی بعد از هرسی نین معرفی نمود.

8) وضعیت لرزه خیزی جزیره هرمز
خصوصیات لرزه خیزی جزیره هرمز را می توان به شرح زیر بررسی كرد:
1) قدیمی ترین زمین لرزه ای كه در جزیره هرمز رویداد متعلق به سال 1497 میلادی است كه به سبب آن یك شهر در همسایگی هرمز (به احتمال زیاد گامبرون) كاملاً ویران شد.
2) در سده بیستم نیز جزیره هرمز را زمین لرزه های متعددی به دفعات زیاد لرزانده است.
3) مهمترین خصوصیت لرزه خیزی جزیره هرمز قرار گرفتن آن در مجاورت امتداد گسل میناب به داخل خلیج فارس است كه این گسل قسمتی از امتداد اورال – عمان ماداگاسكار است.
آب و هوا

چون در جزیره هرمز ایستگاه هواشناسی وجود ندارد، اظهارنظر درباره ویژگی اقلیمی و آب و هوایی آن بر اساس اطلاعات و آمار ایستگاه هواشناسی جزیره قشم كه نزدیكترین ایستگاه به این جزیره می باشد، میسر است.
1) درجه حرارت

سواحل و جزایر خلیج فارس از خط استوا فاصله زیادی دارند، از این رو بایستی دارای چهار فصل باشند، ولی آمار هواشناسی نشان می دهد كه در این منطقه عملاً بیش از دو فصل وجود ندارد.

میانگین دمای سالانه جزیره هرمز 12/27 درجه سانتیگراد، میانگین حداكثر 84/31 درجه و میانگین حداقل 4/22 درجه سانتی گراد برآورد شده است. سردترین ماه سال دی با دمای 6/18 درجه سانتیگراد و گرمترین ماه سال مرداد ماه با دمای 58/34 درجه سانتیگراد است. حداكثر مطلق درجه حرارت 24/36 درجه و حداقل مطلق 56/18 درجه سانتیگراد می باشد.
2) بارندگی
متوسط بارندگی سالیانه 1/229 میلی متر، پربارانترین ماه سال دی ماه با 3/84 میلیمتر است. تعداد روزهای بارانی 5/24 روز در سال، حداكثر مقدار بارندگی 24 ساعته 55/114 میلیمتر می باشد.
3) رطوبت نسبی
میانگین رطوبت نسبی سالانه در جزیره 57/67 درصد، حداكثر رطوبت نسبی 66/84 درصد در ماههای اسفند و شهریور، حداقل رطوبت نسبی 83/46 درصد در ماه آبان بوده است. متوسط حداقل و حداكثر رطوبت نسبی سالانه در این جزیره به ترتیب برابر با 05/53 درصد و 09/82 درصد برآورد شده است.

4) فشار هوا
میانگین فشار هوا در جزیره هرمز 18/1007 میلی بار محاسبه شده است.
5) باد
با توجه به جدول شماره 6 حداكثر فراوانی دیده بانی شده در ایستگاه سینوپتیك جزیره قشم 76/28 درصد از جهت جنوب غرب جزیره بوده كه می توان آن را باد غالب منطقه به شمار آورد. بعد از آن بادهای شمال شرق با 25/11 درصد و شرق با 95/8 درصد قرار دارد. همچنین فراوانی وقوع باد آرام نسبت به كل موارد مشاهده شده مطابق جدول درصد فراوانی وقوع بادها 45/34 درصد می باشد.
بر اساس اطلاعات موجود نحوه توزیع سرعت باد از مجموع 55/65 درصد در سطج جزیره، بادهایی كه سرعت آنها 3-1 متر بر ثانیه بوده 36/8 درصد، با سرعت 6-3 متر بر ثانیه 28/56 درصد و با سرعت 9-6 متر بر ثانیه 95/0 درصد می باشد (جدول شماره 6). در نمودار شماره 2 وضعیت جهت جریان باد در منطقه بهتر نشان داده شده است.

6) مه
روزهای همراه با پدیده مه در جزیره 2/14 روز در سال است. مه آلوده ترین ماه آذر با 2/3 روز در سال می باشد.
7) رعدوبرق
تعداد روزهای همراه با پدیده رعدوبرق 8/16 روز در سال می‌باشد. ماههای دی، اسفند، مهر و آبان ماههای همراه با طوفان و رعدوبرق هستند، پرفركانس ترین ماه رعدوبرق در سال ماه اسفند می باشد.
8) طوفان گردوخاك
تعداد روزهای همراه با پدیده گردوخاك 2/93 روز در سال در جزیره هرمز می باشد. فراوانترین ماه گردوغباری در سال، ماه اردیبهشت با 8/12 روز در سال است.
هیدرولوژی

جریانات عمومی آب در خلیج فارس
خلیج فارس به دلیل نزدیكی به اقیانوس هند تا حد زیادی از اقلیم این اقیانوس و بادهای غالب در آن تأثیر می پذیرد و همین بادها نقش اساسی را در جهت جریان آب به تبعیت از بادهای غالب در كناره ایران از شرق به غرب و در كناره های عربستان از غرب به شرق دارد. البته به دلیل وجود جزایر و پراكندگی آنها گاهی بی نظمیهایی نیز مشاهده می گردد.

(نقشه شماره 10) گردش جریان بادهای شمال شرقی در مونسون زمستانی (آذر – دی – بهمن) در این منطقه كه بادهای ملایم و خشك و سرد شمال شرقی به جنوب غربی همراه است ایجاد یك جریان واچرخه به سمت جنوب غربی می نماید كه شاخه ای از آن وارد خلیج فارس می گردد و در مسیر شمال غربی سواحل ایران را طی نموده و در انتها همراه جریان بادهای شمال غربی از طریق سواحل عربی خلیج فارس در مسیر جنوب شرقی در تنگه هرمز خارج می‌شوند. از اوایل فروردین ماه به دلیل غلبه مونسون تابستانی در اقیانوس هند شمالی و دریای عربی، جهت باد از جنوب به شمال شده و به طور كلی تا مهرماه بادها كاملاً جنوب غربی می شوند و جریان آب از سواحل عربستان به طرف شمال در سواحل

شمالی دریای عربی و دریای عمان كشیده می شود. این جریان در رسیدن به ساحل به صورت واچرخه برخلاف گردش عقربه های ساعت می چرخد و سواحل ایران را در خلیج فارس تا انتهای شمالی طی و از سواحل جنوبی به خارج تنگه هرمز عزیمت می نماید. سرعت جریانهای آب در خلیج فارس كم و در حدود 10 سانتی متر در ثانیه می باشد.

به طور كلی جریان جزر و مد در خلیج فارس در مد به سمت غرب و شمال غربی و در جزر به سمت جنوب و جنوب شرقی است، لیكن برآیند كلی جریان همان جریان شمال غربی – جنوب شرقی می باشد. به دلیل جهت جریان آب در خلیج فارس ما شاهد یك جریان بسته می‌باشیم كه هر گونه فعالیتی در این آبراهه (مثبت یا منفی) نتایج آن گریبانگر همگان خواهد شد. از لحاظ نظامی در جنگ تحمیلی ما شاهد به آب ریختن تعداد زیادی مین (مینهای سرگردان) در آبهای خلیج فارس بودیم كه به علت جریانهای دریایی این مینها در نقاط مختلف

گزارش شد و تمامی كشورها با مسئله و مشكل مین روبی مواجه گردیدند و در واقع سواحل بسیاری ناامن اعلام گردید كه در اینجا استفاده نظامی از وضعیت طبیعی حاكم بر یك آبراهه بالعینه مشاهده می گردد.
سرعت جریان آب، در خلیج فارس بیش از یك گره دریایی نیست ولی بعضی از جریانهای پرشتاب، ممكن است تا حداكثر 5/1 گره دریایی، سرعت داشته باشند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky