توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ? رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ( درس سیستم های اطلاعات حسابداری ) دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ? رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ( درس سیستم های اطلاعات حسابداری )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ? رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ( درس سیستم های اطلاعات حسابداری )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ? رویکرد مدل سازی REA برای تدریس AIS ( درس سیستم های اطلاعات حسابداری ) :

رویکرد مدل ‌سازی  REA برای تدریس AIS

 

چکیده: اولین بار در مورد مدلREA   در سال 1982 در  Accounting Review به عنوان چارچوبی برای ساخت سیستم های حسابداری در محیطی با داده های به  اشتراک گذاشته شده (شبکه ای) درون شرکت ها ویا بین شرکت ها بحث شد. ویژگی اصلی مدل این است که به صورت معنایی (تفسیری) ورودی‌ها و خروجی‌های یک فرآیند تجاری را نشان  می دهد. کلمه مخفف REA از آن ساختار الگویی که شامل منابع اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی، و عوامل اقتصادی است، گرفته شده است.

همزمان با انتشار تحقیقات در زمینه REA ، این مدل، به عنوان چارچوبی برای تدریس AIS ابتدا در دانشگاه ایالت Michigan و سپس به تدریج در دیگر دانشگاه‌ها و کالج‌ها استفاده شد. در شکل گسترده، مدل REA ، تدریس ساختار معاملات حسابداری، خصوصیات خط‌مشی تجاری و تعهدات، مهندسی فرآیند تجاری و ساختار زنجیره ارزش شرکت را تفکیک  می‌کند. از سال 2003 مدل‌سازی  REA در دوره‌های گوناگون AIS و در کتاب‌های درسی گوناگون AIS، هم در ایالات متحده و هم به صورت بین‌المللی به کار گرفته شد.

واژه‌های کلیدی: مدل حسابداری REA، مدل‌سازی معنایی پدیده‌های حسابداری، سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری، فلسفه وجود موسسهREA.

منشاء رویکرد REA

ما یک پایگاه داده‌ به عنوان یک مدل از دنیای فیزیکی توسعه یافته تعریف خواهیم کرد          (Abrial (1974-1973)) ، وقتی من ابتدا این نقل‌قول را در کلاسهای فارغ التحصیلی علوم کامپیوتر در دانشگاه Massachusette (UMASS)  در سال 1975 خواندم، بیدرنگ کاربرد آن در سیستم پردازش عملیات حسابداری به ذهنم رسید. دنیای تئوری پایگاه داده ، در آن زمان در میانه عمر طلایی‌اش بود. نظریه‌‌های codd در مورد سیستم‌های رابطه‌ای (19721970) و هنجارسازی ترکیبی (syntactic normalization) (1972) تأیید بیشتری نسبت به طبقات قدیمی‌تر پایگاه‌های اجرایی مثل شبکه سیستم‌های سلسله مراتبی از نظر ملاحظات منطقی و مفهومی داشت، مقاله سال ((1974)(Abrial ظهور منشأ پایگاه داده‌های معنایی را نشان داد که پس از انتشار مدل موجودیت‌های smith,chen در سال 1976 و نظریات خلاصه‌سازی داده‌های smith در سال 1977 به اوج رسید.

برای من در UMASS مشخص شد که پایگاه داده‌های حسابداری آتی، رابطه‌ای خواهد بود و اینکه آنها با معانی درونه‌ای (embeded semantics) و به شکلی دقیق (strict typing) طراحی خواهند شد.

در دوره‌های 5 تا 6 ساله بعدی، من تعدادی مقاله در مورد سیستم‌های حسابداری رابطه‌ای با مضمون قوی نوشتم (1982، 1980، 1979، 1978، Mc Carthy) که یک جریان تحقیقی بود که با معرفی مدل REA  درسال 1982 درAccounting Review به اوج رسید. در آنجا REAبه عنوان چهار چوبی برای ساخت سیستم‌های حسابداری در یک محیط، با داده‌های به اشتراک گذاشته شده، چه درون شرکت‌ها و چه بین شرکت‌ها به ذهن رسید. ویژگی‌ اصلی مدل این است که به صورت معنایی ورودی‌ها و خروجی‌های یک فرآیند تجاری را بیان می‌کند. کلمه REA از آن ساختار الگویی که شامل منابع اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی و عوامل اقتصادی است، گرفته شده است.

چارچوب معنایی در حال حاضر گسترده شده تا خلاصه ای از شناسایی خصوصیات تعهدات منابع آتی را درباره منبع و زنجیره ارزش در بر بگیرد بنابراین (با توجه به این) ، مفهوم اصلی 1974 Abrial (بدست آمده از نقل‌قول قبلی)، برای حسابداری به کار برده شده و به صورت زیر گسترده شده است.

پایگاه داد‌ه‌های حسابداری مدلی است از واقعیت در برگرفته یک شرکت تجاری رشدیافته که شامل مجموعه پاسخگویی در مورد عملیات گذشته، مجموعه‌‌ای از تعهدات و ادعاهای فعلی و مجموعه‌ای از طرح‌ها و سیاست‌های آتی می‌باشد.

 REA همچنان که در سال 2003 عنوان شده چارچوبی بسیار توسعه یافته است و در واقع یک   مدل پیشنهادی برای استانداردهای معاملات تجاری الکترونیکی متعدد است                               (David et al 2002-Geerts ,Mc Charthy 2003)  . علاوه براین مدل‌سازی REA در تعداد زیادی از دوره‌های AIS و در کتاب‌های درسی گوناگونی از AIS به طور برجسته هم در ایالات متحده آمریکا و هم در سطح بین‌المللی نشان داده شده است. بعضی استفاده‌های محدود شده ازREA در دوره‌های حسابداری مقدماتی و کلاس‌های پایگاه داده‌های MIS مقدماتی ایجاد شده است.( David Maccracken, Reckers 2003: Trimmeretal 2002)

این مقاله عناصر و نظریه‌های مدل REA را بازبینی می‌کند. و توضیح می‌دهد که چطور آن مفاهیم در تدریس AIS استفاده می‌شود. بخش دوم مقاله ویژگی‌های اساسی پایگاه داده‌های رابطه‌ای و مدل‌سازی معنایی را مورد بازبینی و تجدید نظر قرار می دهد. در دنباله من مثال‌های اساسی می‌آورم برای تجدیدنظر در مورد 3 مرحله مجزا از رشد مدل REA که نهایتاً برای تدریس استفاده شده است: 1 مجموعه‌ای از ویژگی‌های اساسی‌اش ؛ 2 روند افزایشی زنجیره‌ ارزش مؤسسه تجاری و تفکیک آن برای گردش کار و خصوصیات وظایف؛ 3 بسط آن به تعهدات و انواع آن. من این موارد اولیه را در بخشی که درباره چگونگی استفاده از REA برای تدریس رشته خودم توضیح می‌دهم ، درکارگاه تابستانی دانشگاه ایالت (MSU)Michigan و در انجمن حسابداری آمریکا (AAA) ،برای شروع تدریسAIS دنبال می کنم. من این مقاله را با پیشنهاداتی در ارتباط با رشد انجمن پژوهشگران AIS به اتمام می‌رسانم , که این انجمن مدل‌سازی معنایی پدیده‌های حسابداری را به عنوان جزء اساسی تدریسشان به حساب می‌آورند.

                    پایگاه داده‌های رابطه‌ای و مدل‌سازی معنایی

 

سیستم‌های پایگاه داده‌های تجاری کنونی،شامل سیستم‌های کوچک‌تر Access) (Microsoft           و نیزسیستم‌های بزرگتر (Oracle client-server editions) گرایش زیادی دارد به ساختارهای رابطه‌ای مدنظر. Codd این مطلب را بیش از 30 سال پیش(در سال 1970) در یکی از مهمترین مقالات علمی کامپیوتر که تاکنون نوشته است تجسم کرد. داده‌های ساختار سیستم‌های رابطه‌ای به عنوان یک جدول مسطح، همچنانکه که در شکل 1 درباره یک مجموعه محدود از "نقاشان" و "نقاشی‌ها" نمایش داده شده است می‌باشد.

جدول نقاشان دو سر ستون دارد و 6 ردیف از داده‌های واقعی که در مورد 6 هنرمند است؛ جدول نقاشی نیز دوستون و 8 ردیف دارد که بیان‌کننده بعضی از آثار هنرمندان است.

ستون‌ها غالباً صفات (attributs) نامیده شده است. سر فصل NAME کلید اولیه / منحصر به فرد را نشان می دهد (Primerykey) . برای کلید اولیه نمی‌توان مقادیر تکراری به کاربردولی برای سایر خانه‌ها استفاده تکراری از مقادیر مجاز است. (یعنی صفاتی که مجاز به استفاده تکراری هستند در یک خانه با محدودیتهای استاندارد، قابل استفاده نیستند.) و این بین سیستمهای رابطه‌ای و متغیر ساختارهای سیستم قبلی تفاوت ایجاد می‌کند.

پیکان‌های دوطرفه شکل 1 به طور غیررسمی نشان می‌دهد که نقاشان و نقاشی‌ها مرتبط شده‌اند، اما آنها قسمتی از مکانیزم‌های پایگاه داده‌های رابطه‌ای نیستند. ارتباط بین جداول در یک کاربرد واقعی به وسیله محاسبه و ذخیره ارزش‌ها (مقادیر )کلید متفاوت در همان ردیف متأثر شده است، بنابراین نشان داده شده است که دو مورد (مثل ‌، Guernica, Picasso) رابطه ای با یکدیگر دارند.برای پایگاه داده‌ها در شکل 1 من می‌توانم یک ارتباط بین نقاشان و نقاشی‌ها به یکی از طرق زیر ایجاد کنم: (1)فرستادن کلید نقاش به طرف جدول نقاشی، که در نتیجه ستون سومی ایجاد می‌شود.

یا (2)فرستادن کلیدهای هردو  جدول با هم به جدول سوم که  Artist for(پدیدآورنده) نامیده می‌شود که مثال‌های این دو  به صورت مجزا نشان داده شده است. انتخاب کار ا   و موثر بین این دو گزینه، اغلب یک موضوع برای کلاس‌های AIS است که خارج از محدوه بررسی من است.

کار اصلی تئوری‌ هنجارسازی یک رویکرد از پایین به بالا برای طراحی است. زیرا پایگاه داده‌ها را به وسیله تجزیه جدول‌های بزرگ به جدول‌های کوچک‌تر از طریق قوانین علت و معلولی ایجاد کرده است (1977Everest, weber). در مقابل رویکرد معنایی یا از بالا به پایین برای طراحی- که ابتدا به وسیله chen  به طور کامل ارائه شد-  با تجزیه و تحلیل واقعیت طراحی شده برای انواع گوناگونی از موضوعات (مثل افراد، اشیاء، فعالیت‌ها و مفاهیم) و سپس طراحی نموداری از موجودیت‌های مستقل شناسایی شده را همراه با اتصالات یا روابط نامبرده‌شان در قالب یک جدول ارائه می‌کند. (1979 Mc Carthy). یک طراح پایگاه داده‌های معنایی همیشه یک نمودار ارتباط موجودیت‌ها را همانطور که در شکل 2 نشان داده شده، قبل از طراحی گزینه‌های شکل 1 ارائه می‌کند. این نمودار در زمینه مدل‌سازی از بالا به پایین است، جایی‌که مدل REA بزرگترین منافع تدریسش را فراهم می‌کند. که آن رویکردبعدا بحث می‌شود.

اجزاء مدل REA

الگوی اساسی REA

در یک طراحی پایگاه داده‌های معنایی (و همچنین در تجزیه و تحلیل روابط نزدیک یک طراحی هدف گرا)، سخت‌ترین گام همیشه اولین گام است: شناسایی درست یک لیست از موجودیت‌های پیشنهادی (یا موضوعات یا طبقات) که برمبنای بقیه تجزیه و تحلیلها‌ ست. مدل‌سازی موسسات تجاری از مثال هنرمنددر شکل 2 که مثال نسبتاً مربوطی بود، سخت‌تر است. برای غلبه بر مشکلات مدل‌های تجزیه و تحلیلی موجود (1995 coad؛ 1996 Hay 1997 Fowler) مدل حسابداری REA این کار را در یک دهه انجام داد. اما چارچوب اساسی مجموعه به هم‌پیچیده منابع اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی و عوامل اقتصادی‌اش واقعاً یک اجتماع پیچیده از بعضی از آن الگوهاست که در دهه 90 ظاهر شد. بزرگ‌ترین تفاوت این بود که الگوی REA زیربنای نظری خیلی قوی‌تری دارد، زیرا باید مقالات مشابه و هم‌پایه خود را پشت‌سر گذاشته باشد و از آنها جلوتر باشد.

شکل 3 مدل را در اساسی‌ترین شکل‌اش توضیح می‌دهد (ص564 و 1982 Mc Carthy) به عنوان اینکه این شکل از دیدگاه موسس واحد تجاری به وجود آمده است. REA یک الگو برای همکاری واقعی (جایگزینی یا اختیار یک انتقال داخلی) بین موسس و شریک تجاری است , که در آن او کنترل بعضی منابع ارزش را واگذارمی‌کند (حق امضاء نیمی از مبادلات بالا رابه وی "می دهد".) در عوض برای دیگر منابع دارای ارزش بیشتر ( نیمی از حق امضاء مبادلات را"می گیرد") . انواع موجودیت‌های شکل 3 (As, Es, Rs) مهم هستند، اما تأثیرات ساختاری روابط تقریباً مهم‌تر هستند. (1997 Dunn, Mc Carthy). ارتباطات گردش سهام مربوط به جریان به داخل و خارج یک طبقه از منابع هنگامی‌که ارتباط (linkهای) دوطرفه، منطق اقتصادی را برای مبادلات جسورانه اداره می‌کند.

شکل 4 یک مثال از چرخه درآمدی الگوی REA را توضیح می‌دهد که در آن موسس سازنده کلوچه، است که کالایش را به مشتری می‌فروشد و مشتری کسی است که هزینه اش را بعداً پرداخت می‌کند و کسی است که با موسس معامله می‌کند، که این موسس از طریق گروه‌های مختلف کارکنان سرویس‌‌دهی کامل انجام می‌دهد (فروشنده و صندوق‌دار). نتیجه‌گیری به صورت شکل 4 از شکل 3 نوعی از مشکل (I) REA را نشان می دهد که در امتحانات برای دانشجویان بیش‌تر مطرح است. من سعی می‌کنم که به آنها الگوی شکل 3 را آموزش دهم و سپس فهرستی از ویژگی‌های یک شرکت به عنوان مثال می‌آورم واز آنها می‌خواهم که  راه‌حلی شبیه شکل 4 ایجاد کنند

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky