توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی در شركت سازگار بنای دز دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی در شركت سازگار بنای دز  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

پی كنی در زمینهای كلنگی و دج و زمین های نرم
خاكریزی
تهیه مصالح خاكریزی
بتن چیست ؟
مواد تشكیل دهندهء بتن
دانه بندی بتن
نمونه برداری و آزمایش
اختلاط آزمایشی
پایایی ( دوام ) بتن
نسبت آب به سیمان
كارایی بتن
اسلامپ
حمل بتن
تداركات پیش از بتن ریزی
متراكم  كردن بتن (ویبراتور)
كار با ویبراتور ( دستگاه لرزاننده )
بتن با كیفیت خوب
آب
مواد مضاف
فنداسیون
عملكرد فنداسیون
انواع شالوده ها
علل استفاده از فولاد
انئاع فولاد مصرفی در بتن
حفاظت وانبار كردن فولاد
میلگرد گذاری ساده شالوده‌ها
میلگرد انتظار در پی طبقات
پوشش بتن میلگردها
حداقل سطح میلگرد در شالوده های بتنی
شناژ افقی تحتانی ( شناژ رابطبین فنداسیون )
ستون و عملكرد آن
انواع ستون از نظر شكل مقطع
پی صفحه ای
نكاتی كه باید در بتن ریزی سازه‌ها مسلح رعایت كرد.
بتن ریزی در هوا گرم
بتن ریزی در هوای سرد
بتن ریزی داخل شبكه
قالب بندی (مقدمه )
نقش قالب بندی
هدف ازقالب بندی
انواع قالب
شمع فلزی
هزینهء قالب بندی
مواد آزاد كننده قالب
باز كردن قالب
انواع سیمان
حداقل مقدار سیمان
بتن و بتن آرمه
مقاومت بتن
بتن با حباب هوا
ویژگی ‌های مهم بتن
بتن ریزی با دستگاه
معایب وجود هوا در بتن
وسایل تراكم

 

تاریخچه شركت :
    شركت سازگار بنای دز در تاریخ 11/7/1377 تأسیس شد . سهام‏داران این شركت مهندس عبدالرحمن بیدمال و آقای عبدالرسول اندرراد می‏باشند كه ضمناً    آقای اندر راد به عنوان رئیس هیئت مدیره نیز مشغول فعالیت می‏باشند .

مجموعه فعالیت‏های گذشته :
    1- اجرای دو دهانه كلوزت 64 اینچ در محور اهواز - آبادان .
    2- اجرای هفت دهانه سیفون به اندازه 52 اینچ در جاده اروند كنار- آبادان
    3- كلینیك تخصصی بیمارستان امام علی (ع) واقع در تیپ 2 دزفول .
    4- اجرای شبكه فاضلاب پادگان پشتیبانی منطقه 6 به قطر 400 میلی‏متر
    5- احداث دو بلوك چهار طبقه 32 واحدی به كاربرد مسكونی در پشتیبانی منطقه 6 دزفول
پروژه‏های در حال ساخت
    1- بنای یادمان شهدای شهرستان دزفول واقع در میدان شیخ انصاری با 40/27 متر ارتفاع و از نوع اسكلت بتنی .
    2- اجرای حسینیه بزرگ ثارالله به مساحت 600 مترمربع واقع در جاده ساحلی رو به روی بقعه رودبند . این ساختمان نیز با اسكلت بتنی می‏باشد .
پی‏كنی در زمین‏های كلنگی ودج و زمین‏های نرم
    پی‏كنی در زمین‏های كلنگی ودج و زمین‏های نرم باید مطابق اندازه‏های داده شده در نقشه‏ها و دستور كارها انجام گیرد .
    چنانچه جنس زمین اقتضا نماید جهت جلوگیری از ریزش سطوح گود برداری شده و طبق دستور كارهای صادره از طرف دستگاه نظارت چوب بست لازم انجام خواهد شد و مسئولیت اجرای صحیح عملیات از نظر مسائل فنی و اجرایی با پیمانكار بوده و در صورت هر گونه خرابی و ریزش به هزینه پیمانكار و با نظارت مهندسین مشاور وضع زمین به حالت طبیعی باز گرانده می‏شود .

خاكریزی
    خاكریزی ممكن است روی سطوح خاكبرداری شده یا روی زمین طبیعی پس از برداشتن خاك نباتی انجام می‏شود و سپس باید آبپاشی و تا تراكم 95% به روش آشومدیفیه كوبیده شود . چنانچه خاك حاصل از خاكبرداری و گود برداری با توافق مهندسین مشاور برای استفاده در خاكریزی‏ها مناسب تشخیص داده شود می‏توان از آن استفاده نمود و در غیر این صورت مصالح جدید یا تركیبی مناسب از مصالح جدید و مصالح موجود را كه دانه‏بندی پیوسته‏ای تشكیل دهند می‏توان استفاده نمود .
    مصالحی كه در خاكریزی‏ها بكار می‏رود باید كاملاً تمیز بوده و فاقد مواد آلی گیاهی و مواد نامساعد دیگر باشد . مصالح خاكریزی باید در قشرهای حداكثر 20 سانتی‏متر پخش و تسطیح و تا رطوبت اپتیمم مرطوب و با غلطك مناسب كوبیده شود. میزان كوبیدگی مورد نیاز در كلیه قشرهای خاكریزی باید از 95%  تراكم به روش آشو مدیفیه اصلاح شده كمتر نبوده و در هر حال طبق دستور كارهای صادره از طرف دستگاه نظارت باشد .

تهیه مصالح خاكریزی
    مصالح خاكریزی شامل مصالح طبیعی ( مخلوط رودخانه‏ای یا تركیبی از شن و ماسه ) بدون گل و لای و لجن و روئیدنی‏ها و خاك نباتی و مواد مضر دیگر باشد و جنس دانه‏های تشكیل دهنده آن سخت و با دوام باشد .
بتن چیست ؟
    بتن در مفهوم بسیار وسیع به هر ماده یا محصولی كه از یك ماده چسبنده با خاصیت سیمانی شدن تشكیل شده باشد اتلاف می‏شود . این ماده چسبنده عموماً حاصل فعل و انفعال سیمان‏های هیدرولیكی و آب می‏باشد . حتی امروزه چنین تعریفی از بتن شامل طیف وسیعی از محصولات می‏شود . بتن ممكن است از انواع مختلف سیمان و نیز پوزولانها ، سرباره كوره‏ها ، مواد مضاف ، گوگرد ، مواد افزودنی ، پلیمرها ، الیاف و غیره تهیه شود . هم چنین در نحوه ساخت آن ممكن است از حرارت ، بخار آب ، اتوكلاو ، خلاء ، فشارهای هیدرولیكی و متراكم كننده‏های مختلف استفاده شود . در اینجا سعی می‏شود از بتنی صحبت شود كه مخلوطی از سیمان و آب و سنگدانه و در نهایت مواد افزودنی است .
    اولین سؤالی كه در این‏جا مطرح است این است كه ارتباط بین مواد تشكیل دهنده مخلوط بتن چیست ؟ سه امكان وجود دارد : ابتدا ممكن است تصور شود كه اصل ماده ساختمانی ماده چسبنده‏ای است كه از هیدراتاسیون سیمان و آب ناشی شده است و سنگدانه‏ها به عنوان مواد ارزان و پر كننده این ماده چسبنده می‏باشد . امكان دوم این است كه سنگدانه‏های درشت به عنوان سنگ‏های بنائی كه توسط ملات به هم پیوسته‏اند در نظر گرفته شود و این ملات ، دوغاب سیمان و سنگدانه‏های ریزدانه باشد . امكان سوم این است كه بتن بعنوان ماده‏ای از فاز مختلف یعنی سیمان هیدراته شده و دانه‏های سنگی در نظر گرفته شود .
    بنابراین خواص بتن به خواص هر یك از فازها و فصل مشترك این دو فاز بستگی دارد . هر یك از نظریات دوم و سوم محدودیت‏هایی داشته و می‏توانند برای بیان رفتار بتن به كار روند ، لیكن در نظریه اول این مسائل وجود ندارد . اگر تصور شود كه می‏توان سیمانی ارزانتر از سنگدانه‏ها نیز تهیه كرد ، این سؤال پیش می‏آید كه آیا می‏توان سیمان و آب را به تنهایی به عنوان یك ماده ساختمانی ( بتن ) به كار برد ؟ پاسخ قطعاً منفی خواهد بود و علت آن تغییرات حجمی بالای خمیر سیمان می‏باشد . جمع شدگی خمیر خالص سیمان تقریباً به 10 برابر جمع شدگی بتنی با 250 كیلوگرم سیمان در مترمكعب می‏رسد . همین مسائل برای خزش و وارفتگی نیز مطرح است . علاوه بر این حرارت زیاد تولید شده ناشی از مصرف سیمان به مقدار زیاد ، به خصوص در آب و هوای گرم به سبب ایجاد ترك خواهد شد . هم چنین مشاهده می‏شود كه سنگدانه ما نسبت به خمیر سیمان در مقابل حملات مواد شیمیایی پایدارترند اگر چه خمیر سیمان ینز در این محیط‏های خورنده نسبتاً پایدار است . بنابراین صرف نظر از قیمت ، مواد سنگی در بتن بسیار مفید خواهند بود .
مواد تشكیل دهنده بتن
بتن مخلوطی است از سیمان پرتلند ، آب ، شن ، ماسه و در صورت نیاز مواد افزودنی و یا مواد پوزولای كه برای اصلاح خواص بتن در حین اختلات به آن افزوده می شود . طرح اختلاط بتن به جهت رسیدن به اهداف زیر صورت می پذیرد :
أ‌.    تهیه مخلوط خمیری به كارآیی و روانی مناسب بطوری كه بتن بتواند به سهولت در قالبها ریخته ومتراكم شود و بخوبی میلگردها را در بر بگیرد بدون اینكه جدائی دانه ها با آب انداختن زیاد رو می دهد
ب‌.    بتن بایستی بعد از عمل آوری كافی ، جسمی بادوام ، غیر قابل نفوذ و بطور كلی دارای مقاومت فشاری مطابق این مشخصات فنی باشد .
دانه بندی
شن ماسه می بایست از ریز دانه تا درشت دانه بطور جداگانه دپوشده باشد و توزیع دانه بندی هر دپو می باست با نسبتهای زیر برای ورود به دستگاه مخلوط كن مطابقت نماید.
 حدود دانه بندی سنگدانه های درشت در دپوهای جداگانه

اندازه الك استاندارد (mm)     درصد وزن رد شده از هر الك
    75/4 تا 19(mm)    19 تا 38(mm)    38 تا 76(mm)
100            100
75            100 – 90
50        100    55 – 20
38         100 – 90    10 - 0
25    100    55 – 20     5 – 0
19    100 – 90    10 – 0   
5/9    55 – 20    5 – 0   
75/4     10 – 0       
36/2    5 – 0       
 حدود دانه بندی سنگدانه ریز
اندازه الكهای استاندارد به میلیمتر    درصد وزنی رد شده از هر الك
    08/0
(mm)
(نمره 200)    15/0
(mm)
(نمره 100)    30/0
(mm)
(نمره 50)    60/0
(mm)
(نمره 30)    20/1
(mm)
(نمره 16)    40/2
(mm)
(نمره 8)    75/4
(mm)
(نمره 4)    5/9
(mm)
(نمره ?
    0-50    2 – 10    10-30    25-60    50-85    80-100    95-100    100
در ضمن باید توجه داشت چه سنگدانه های درشت و چه سنگدانه های ریز میبایست تمیز ، مقاوم ، سخت و یكدست و بدون هر گونه اندود باشد .
دانه های مسطح : دانه ایست كه نسبت پهنا به ضخامت ان بیش از 3 باشد .
دانه های میله ای : دانه ایست كه نسبت طول به عرض آن بیش از 3 باشد .
باید توجه داشت كه مقدار مواد آلی ، كلوفه های رسی ، پوشش و اندود خاكی ، دانه های سست و شكننده و سایر مواد غیر قابل قبول از درصد معینی كه توسط مهندسی محاسب بدست می آید بیشتر نباشد . در ضمن درصد سایش مصالح درشت به روش لوس آنجلس نباید از درصد موردنظر تجاوز نماید .
نمونه برداری و آزمایش
نمونه هایی كه از منابع قرضه شن و ماسه گرفته می شود بدین منظور است كه مطابق آنها با مشخصات فنی كنترل شود . آزمایشاتی كه بطور مرتب در تمام طول دوره استخراج مواد قرضه انجام می شود به شرح زیر است :
1)    آزمایشات دانه بندی و ترسیم منحنی های دانه بندی .
2)    آزمایش تعیین رطوبت .
3)    تعیین مدول نرمی .
4)    تعیین میزان مواد سوفاته و كلره در خاك منطقه .
5)    آزمایش تعیین درصد ناخالصی ها .
اختلاط آزمایشی
طرح اختلاط آزمایش برای رده های مختلف بتن باید توسط پیمانكار برای بدست آوردن مخلوط هایی با حداكثر دانیسته ، حداقل آب محتوی ، حداقل نفوذ پذیری ، كارائی مناسب و مقاومت تعیین شده انجام شود طرح اختلاطهای بدست آمده می بایستی به تأیید دستگاه نظارت برسد .
نمونه های بتنی می بایست با شن و ماسه در حالت  S.S.D تهیه گردند .

آزمایشات مقدماتی
آزمایشات مقدماتی با در نظر گرفتن نتایج حاصل از طرح اختلاط آزمایشی و با استفاده از سیمان و آب و شن و ماسه تهیه می گردد . آزمایشات مقدماتی در كارگاه ولی آزمایشات طرح اختلاط در آزمایشگاه انجام می شود .
پایائی ( دوام ) بتن
    بتنی كه در ساخت ، نگهداری آن تمامی مشخصات فنی رعایت شود دارای پایائی زیاد در برابر شرایط محیطی می‏باشد ، عوامل مهمی كه باید برای دستیابی به بتن پایا به آن توجه شود به قرار زیر است .
نسبت آب به سیمان
    از خصوصیات مهمی كه بر دوام بتن اثر می‏گذارد میزان آب در مخلوط بتن است . بسته به شرایط محیطی و عملكرد سازد باید نسبت آب به سیمان در مشخصات فنی خصوصی قید شود .
شرایط اجرا     نسبت آب به سیمان
1- بتن با شرایط نفوذ ناپذیر    
الف – در رویا رویی با آب صاف     5/0
ب – در رویا رویی با آب لب شور و آب دریا     45/0
2- بتن در معرض شرایط مرطوب و یخ زدن    
الف – جدول ، آبرو ، جان پناه و مقاطع با ضخامت كم     45/0
ب – سایر مقاطع     5/0
پ – بدون كاربرد مواد یخ‏زدا    45/0
3- برای حفاظت بتن آرمه در برابر خوردگی هنگام رویارویی با نمك‏های یخ‏زداوآب‏های لب‏شور، آب دریا وترشحات حاصل ازآن     45/0
كارآئی بتن
    بتن كارآ بتنی است كه بتوان براحتی آن را ساخت ، حمل نمود ، در قالب مورد نظر و متراكم نمود بدون این كه در یكنواختی آن در طول مراحل فوق تغییری حاصل شود . كارآئی بتن بستگی به عوامل زیر داشته و پیمانكار ملزم به رعایت آن می‏باشد .
اسلامپ
    كارآئی بتن به میزان اسلامپ و روانی بتن ساخته شده بستگی دارد . پیمانكار وظیفه دارد بتن مورد نظر را براساس اسلامپ خواسته شده ( نظارت ) و طبق نقشه‏های اجرائی اجرا نماید . بتن‏هائی كه به هنگام ریختن ، اسلامپ‏شان با مشخصات خواسته شده مطابقت ننماید مردود بوده ، باید از مصرف آن خودداری شده و از كارگاه خارج گردند . اضافه نمودن آب برای بالا بردن اسلامپ بتن‏های سفت شده پس از ساخت بهیچ وجه مجاز نیست و این امر باعث تغییرات كلی خواهد شد . بسته به میزان اسلامپ ، و نوع كاربرد ، بتن به 4 گروه سفت ، خمیری ، شل و آبكی تقسیم می‏شود .
          
                     ‹‹  میزان اسلامپ برای اعضا و قطعات بتنی ››
ردیف    نوع عضو یا قطعه بتنی    اسلامپ به میلی‏متر
        حداقل    حداكثر
1    شالوده‏ها و پی دیوارهای بتن آرمه     25    75
2    شالوده‏های با بتن ساده ، صندوقه‏ها و دیوارهای زیر سازه    25    75
3    تیرها و دیوارهای بتن آرمه     25    100
4    ستون‏ها     25    100
5    دال‏ها و پیاده‏روهای بتنی     25    75
6    بتن حجیم     25    50
حمل بتن
    بتن باید طوری حمل شود كه جدا شدن اجزای آن و كاهش اجزا و كاهش اسلاپ آن حداقل باشد . بتن با اسلامپ كم و دارای حباب‏های هوا بدلیل قوام خمیری آن ، قابلیت محل مناسب‏تری دارد . جدا شدن دانه‏های درست كاه نامناسب نخواهد بود . به شرط آن كه سنگدانه‏ها مجدداً با مصالح ریز مخلوط شوند و یا بتن مورد نظر به عنوان لایه بالایی روی بتن قبلی ریخته شود . زیرا در این گونه مواد لرزاننده‏ها باعث متراكم شدن مصالح می‏گردند و كاهش اسلامپ بدلیل افزایش حرارت بتن ، خشك شدن آب بتن و نیز كاهش دوغاب سیمان رخ می‏دهد برای جلوگیری از این امر باید از قرارگیری بتن در معرض آفتاب و باد احتراز نمود .

تداركات پیش از بتن ریزی
    قبل از شروع عملیات بتن ریزی باید برخی اقدامات اولیه مانند ( پی‏ها باید حفر شوند -  محل بتن ریزی كاملاً تمیز گردد -  قالب‏ها ساخته و آماده شوند -  آرماتورها باید در محل خود قرار گیرند ) و كلیه وسایل توكار را از قبیل پیچ‏ها -  مهارها -  لوله‏ها -  كانال‏ها در و پنجره‏ها و چاله‏ها در جای خود قرار گیرند .

متراكم كردن بتن ( ویبراتور )
    پس از ریختن بتن در محل مربوطه باید آن را در قالب‏ها جا داد به صورتی كه تمام گوشه‏ها و زوایای قالب از بتن پر شود . سپس با وسایل لازم كار متراكم كردن بتن انجام می‏شود . برای این عمل با وسایلی مانند ‹‹ 1- میل زدن یا كوبیدن وزنه‏ای بر روی بتن‏های شل 2-  استفاده از لرزاننده برای بقیه بتن‏ها ››  ویبراتورهای حجمی دارای انواع مختلف بوده و به درون بتن فرو می‏رود و حباب‏های هوای بتن را از داخل آن بیرون می‏كشند و سر مرتعش شونده ویبراتور در بتن فرو رفته و بتن را تا شعاع معینی می‏لرزاند . یك لوله قابل انعطاف سر مرتعش شونده را به موتور وصل می‏كند و باید به صورت عمودی در بتن فرو رود و حدود فواصل فرو رفتن آن در بتن حدوداً هر مرحله 3 ثانیه می‏باشد .

كار با ویبراتور ( دستگاه لرزاننده )
    به هنگام كار با این دستگاه برای حفظ سلامت باید اقداماتی مانند زیر را رعایت نمود :
    1- تمام سیم‏ها و كابل‏های برق باید از داخل لوله لاستیكی عبور كرده باشد
( جلوگیری از برق گرفتگی )
    2- قسمت لرزاننده دستگاه باید به وسیله فنر یا لاستیك از قسمت فوقانی جدا شده باشد .
    3- هنگام كار كردن با دستگاه نباید قسمت فلزی با جسم سخت یا محكم برخورد داشته باشد .
    4- هنگامی كه دستگاه زیاد از حد كار كرده باشد بمجرد اینكه گرم شد باید مدتی خاموش شود .

بتن با كیفیت خوب
    سؤال مهمی كه در این‏جا مطرح می‏باشد ، این است كه بتن خوب چه بتنی است . می‏توان با توصیف بتن بد تا حدی مسأله را روشن نمود . بتن بد یا ضعیف بتنی است به روانی سوپ كه پس از سخت شدن كرمو می‏شود و غیر ممكن و بسیار ضعیف خواهد بود . این ماده از اختلاط آب و سیمان و دانه‏های سنگی بدست آمده است و با كمال تعجب باید گفت كه بتن خوب هم از همین مواد ساخته می‏شود لیكن تفاوت در میزان آگاهی از چگونه ساختن بتن می‏باشد . با آگاهی از چگونگی ساخت بتن خوب دو معیار كلی برای یك بتن خوب تعریف می‏شود :
    بتن باید در حالت سخت شده و در حالت تازه ، زمانی كه از مخلوط كن تخلیه شده و در قالب‏ها ریخته می‏شود ، مورد پذیرش واقع شود . به طور كلی روانی و غلظت بتن تازه باید طوری باشد كه با وسایل موجود در كارگاه بتوان آن را متراكم نمود . همچنین چسبندگی مخلوط باید به حدی باشد كه در ضمن حمل و ریختن بتن با وسایل موجود در مواد از یك دیگر جدا نشوند . البته موارد فوق مطلق نیست و به حمل بتن با وسایل از پایین باز شونده ، دامپرو یا كامیون‏های تخت بستگی دارد . البته حمل بتن با روش اول بسیار مناسب خواهد بود .

آب
    یكی از اجزای اصلی بتون آب است ، بدون وجود آب هیچ واكنش شیمیایی در بتون انجام نمی‏گیرد . از نظر تئوری مقدار آب مورد نیاز برای بتون در حدود 20% وزن سیمان است ، اما در عمل برای بدست آوردن كارآیی لازم ، مقدار آب مصرفی تا حدود 30 الی 55 درصد افزایش می‏یابد . آب اضافی باعث حل شدن ژله سیمان شده و مقداری از آن وارد فعل و انفعال ذرات غیرفعال‏تر سیمان می‏شود و قسمت دیگری از آن در هوای مخلوط در بتون محبوس شده و فضاهای كوچك و میكروسكوپی را تشكیل می‏دهد ، در اثر تبخیر آب ، این فضاها خالی شده و مقاومت بتون را كاهش می‏دهد در سال‏های اخیر با استفاده از مواد روان ساز عالی نسبت آب به سیمان را كاهش داده و امكان ساخت بتون مرغوب ( مقاومت و دوام بالا ) حاصل شده است . مناسب‏ترین آب برای ساخت بتون ، آب آشامیدنی است ، آب‏های دارای املاح و كلرورهای مختلف برای بتون نامناسب و زیان آورند ، بتون در اثر تركیبات مختلف اجزای سیمان با نمك‏های محلول در آب صدمه می‏بیند و در نهایت باید دقت كرد كه در ساخت بتون از مصرب آب‏های راكد ، آب‏های باتلاقی ، آب‏های دارای املاح زیاد، آب دریا و آب‏های كثیف و مصرف شده ( فاضلاب‏های خانگی و صنعتی ) خودداری شود
نسبت آب به سیمان در بتن
شرایط اجرا     نسبت آب به سیمان
1- بتن با شرایط نفوذ ناپذیر    
الف – در رویا رویی با آب صاف     5/0
ب – در رویا رویی با آب لب شور و آب دریا     45/0
2- بتن در معرض شرایط مرطوب و یخ زدن    
الف – جدول ، آبرو ، جان پناه و مقاطع با ضخامت كم     45/0
ب – سایر مقاطع     5/0
پ – بدون كاربرد مواد یخ‏زدا    45/0
3- برای حفاظت بتن آرمه در برابر خوردگی هنگام رویارویی با نمك‏های یخ‏زداوآب‏های لب‏شور، آب دریا وترشحات حاصل ازآن     45/0
مواد مضاف
    مواد مضاف ، مواد شیمیایی خاصی هستند كه به صورت محلول و یا پودر عرضه می‏شوند . مواد مضاف به بتون افزوده می‏شود تا بعضی از خصوصیات بتون تازه یا سخت شده را تغییر دهد . چنان چه طرح اختلاط بتون به طور مطلوب انجام پذیرد، در بیشتر موارد به مواد مضاف نیازی نیست . نباید انتظار داشت كه با مصرف مواد مضاف بتونی كه با كیفیت نامطلوب ساخته شده به بتونی مناسب تبدیل شود . در بعضی موارد استفاده از مواد مضاف می‏تواند مناسب‏ترین طریق برای كسب نتیجه مطلوب باشد . این موضوع را باید به خاطر سپرد كه استفاده از مواد مضاف باید دلایل فنی لازم را داشته باشد . از آنجا كه مواد مضاف به مقدار كم به بتون افزوده می‏شود ، در هنگام مصرف به كنترل بسیار دقیقی نیاز دارد ، مهمترین مواد مضاف معرفی در بتون عبارتند از :
 1- تسریع كننده‏ها ،
 2- كندگیر كننده‏ها ،
 3- كاهش دهنده آب معمولی ،
4- تسریع كننده با كاهش دهنده آب ،
5- كندگیر كننده با كاهش دهنده آب ،
 6- ضد یخ ،
7- روان كننده‏ها و روان كننده‏های اعلاء ،
8- پوز و لانها ،
 9- یكنواخت كننده حباب‏های هوا و گسترش دهنده منظم آن در تمامی حجم بتون ، 10- كاهنده نفوذپذیری بتون ،
11- آب بند كننده سطوح ساختمان ،
 12- ترمیم كننده بتون .
فنداسیون
    تعریف : شالوده یا فنداسیون قسمتی از یك سازه است كه غالباً زیرتر از سطح زمین قرار می‏گیرد و نیروهای ناشی از سازه را به خاك یا بستر سنگی انتقال می‏دهد .

عملكرد فنداسیون :
    تقریباً تمامی خاك‏ها تحت تأثیر نیرو ، به مقداری قابل ملاحظه فشرده می‏شوند كه این مسئله باعث نشست سازه استوار بر آن می‏شود .
    دو اصل اساسی در طراحی شالوده‏ها باید رعایت شود :
 1- نشست كلی سازه به مقدار قابل قبول و جزئی محدود شود .
2- قسمت‏های مختلف سازه تا حد امكان نباید دارای نشست‏های نامساوی باشند .
    در عمل برای محدود كردن نشست ، نیروهای ناشی از سازه را باید به لایه‏ای منتقل كنید ، كه دارای مقاومت كافی باشد و برای كاهش تنش فشاری ، نیروهای وارده از سازه را در سطح وسیعی گسترده كرده به پی وارد می‏كنیم .

انواع شالوده‏ها
    شالوده‏ها در حالت كلی به شالوده‏های دیوار و ستون تقسیم بندی می‏شوند . شالوده دیوار یك نوار از بتون مسلح به عرض بزرگتر از ضخامت دیوار است ( حداقل عرض 50 سانتی‏متر ) كه بار دیوار را به سطح گسترده‏تری منتقل می‏كند ( شالوده نواری ) . شالوده‏های منفرد معمولاً به صورت مربع و گاهی به صورت مستطیل  هستند . در بعضی از شالوده‏ها ممكن است مقطع به شكل ذوزنقه باشد . در بعضی حالت‏ها ، شالوده به صورت مركب ( برای انتقال 2 تا چند ستون ) ساخت می‏شوند . در مواردی كه مقاومت زمین در حد متقارض باشد ، از شالوده‏های ساده و مركب استفاده می‏شود و زمانی كه زمین مقاومت كافی ندارد ، از شالوده‏های گسترده یا صفحه‏ای استفاده خواهد شد .

علل استفاده از فولاد در بتن :
    1- افزایش تنش كششی در بتون .
    2- تركیب بتن و فولاد در بتن مسلح
    3- افزایش دوام بتن            
          4  - افزایش مقاومت برشی
    5- افزایش مقاومت فشاری با استفاده از فولادهای جدید .
    6- پیوستگی كامل بین فولاد و بتون در مقابل ترك‏های ناشی از كشش
انواع فولادهای مصرفی در بتن :
    مقاومت فولادهای مسلح كننده معمولی در بتن 100 برابر مقاومت كششی بتوان و 10 برابر مقاومت فشاری بتون است . دو نوع فولاد برای ساختن میله‏های مسلح كننده ( آرماتور ) مورد استفاده قرار می‏گیرد . یكی فولاد نرم و دیگری فولاد با تنش جاری شدن بالا .
    اگر میلگردها از نورد گرم فولاد نرم ساخته می‏شوند . مقاومت آن‏ها در حدود 2400-600 ، كلیوگرم بر سانتی‏مترمربع است . فولاد آجدار با تنش جاری شدن بالا یا از نورد گرم فولاد كم آلیاژ و یا به وسیله عملیات سرد روی فلز نرم به دست می‏آید فولاد كم آلیاژ را میفتوان از روی شكل برجستگی‏های سطحی آن از قولاد نرم تشخیص داد یا از شكل پیچیده‏اش از فولاد نرم تشخیص داد . در استاندار بتن ایران برای سه نوع فولاد AI ( میلگرد ساده ) ،  AII ( میلگرد آجدار ) و AIII ( میلگرد آجدار پیچیده ) مقادیرحد جاری شدن بشرح زیر ارائه شده است .
AI = 2300 kg/cm2  ,  AII = 3200 kg/cm2   ,   AIII = 4200 – 5000   kg/cm2

حفاظت و انبار كردن میلگردهای فلزی :
    به علت جذب آب و رطوبت محیط به وسیله میلگردهای فلزی و اكسید شدن فلز آهن و در نهایت كمتر شدن قطر موثر میلگرد فولادی كه باعث كاهش مقاومت ساز ، بتنی می‏شود . لازم است كه میلگردهای فولادی در محیطی خشك و سر پوشیده و دارای كمترین رطوبت نگهداری شوند قبل از مصرف لازم است از طریق برس زدن یا پاك كردن مكانیكی ، سطح فلز از زنگ پاك شود تا چسبندگی بتون و فولاد در حد مطلوب انجام گیرد . زنگ گیری میلگرد می‏تواند بطریق سند پلاست  sand plast        ( ماسه پاشی روی فلز ) نیز انجام شود .
    انبار كردن میلگردها باید براساس قطر و اندازه آن‏ها و به صورت منظم و مجزا باشد . این روش موجب تسریع در كار می‏شود ، زیرا گروه برای انتخاب و آرماتور بندی براحتی می‏توانند میلگردهای مورد نیاز را انتخاب كنند . برای جلوگیری از نفوذ رطوبت زمین سعی می‏كنند ه میلگردها را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار دهند . به نحوی كه با گل و روغن در تماس نباشند . بعلاوه تمیزی محل انبار كردن باعث می‏شود ، كه از زنگ زدگی میلگردها جلوگیری بعمل آید .

حداكثر قطر زنگ زدگی میلگردها :
    زنگ زدگی سطحی خطری برای فولاد ندارد ، اما چنانچه زنگ به صورت پوسته در بیاید پوسته زنگ از روی میلگرد پاك شود . ( توسط برس سیمی یا روش سندپلاست ) . با توجه به پیش بینی‏هایی كه در طراحی انجام می‏شود حداكثر ضخامت زنگ زدگی مجاز برابر   قطر فولاد اصلی است .

میلگرد گذاری ساده شالوده‏ها
    در عمل میلگردها به صورت شبكه‏ای در كف شالوده قرار داده می‏شود ( با احتساب فاصله پوشش بتون ) . برای ایجاد چسبندگی و انتقال مناسب نیرو از فولاد به بتون و بالعكس در كناره‏ها میلگردهای شبكه با خم 90 درجه به طول معین فرم داده می‏شوند (  15 برای میلگرد ساده و  12 برای میلگرد آجدار ) . حداكثر فاصله آرماتورهای شبكه نمی‏تواند از  12 بیشتر باشد .

میلگرد انتظار در پی و طبقات
    حداقل طول میلگرد انتظار در پی برابر  60 یا 60 سانتی‏متر است . حداقل طول میلگرد انتظار در طبقات برابر  50 یا 50 سانتی‏متر است . زاویه درصد انحراف در آرماتورهای ستون برابر   است . براساس آئین B . S  مقدار فولاد موجود در وصله نباید از 10% سطح مقطع ستون بیشتر باشد و باید حداقل فاصله‏ای برابر 10 میلی‏متر بین قفسه‏های فولادی در وصله وجود داشته باشد . ××× فاصله مركز تا مركز دو گروه از میلگردهای به هم بسته شده نباید از 150 میلی‏متر بیشتر باشد ابعاد میلگردهای آجدار یا مربع  شكل پیچیده را می‏توان از ضرب عدد 1/1 در شماره اسمی آن‏ها بدست آورد .

پوشش بتن میلگردها
    برای انتقال كامل نیروها از بتن به فولاد یا بلعكس لازم است كه حداقل پوشش بتن برای میلگردهای كناری برابر  3 – 5/2 و برای میلگردهای داخلی برابر  5/2 باشد . ( پوشش كناری میلگردها در نواحی گرم و مرطوب به علت خورندگی شدید بتن و خطر زنگ زدگی فولاد به وسیله عوامل محیطی برابر  5 در نظر گرفته شود .

حداقل سطح مقطع میلگرد در شالودهای بتنی
    حداقل سطح مقطع میلگرد در شالوده برابر 14 میلی‏متر است و حداكثر فواصل میلگرد در شبكه‏های كف نمی‏تواند از  12 بیشتر باشد در مورد دو شبكه كه روی هم قرار می‏گیرند حداقل فاصله ارتفاعی  12 است ) .

شناژ افقی تحتانی ( شناژ رابط بین فونداسیون‏ها )
    وظیفه شناژ ، كلاف كردن و مهار نمودن شالوده‏ها و فونداسیون‏ها است . به منظور مقابله با نیروهای افقی ( زلزله ، باد و غیره ) و یكنواختی نشست در ساختمان‏ها به كار می‏رود .

ستون و عملكرد آن
    در عضوهایی كه به طور عمده تحت تأثیر فشار محوری قرار دارند ، از نظر اقتصادی به صرفه است كه قسمت اعظم بار به وسیله بتن تحمل شود (نظیر ستون‏ها) اما به دلایل مختلف همیمه فولاد در ستون بتنی به كار برده می‏شود ( در عمل عضو‏های بسیار كمی تحت تأثیر نیروهای محوری خالص قرار دارند . ) واگذاری قسمتی از تحمل نیروهای فشاری به فولاد ، صرفه جویی در مقطع ستون بتنی است . به طور كلی وظیفه ستون بتنی تحمل فشارهای محوری و گاهی جانبی و انتقال آن به قسمت پایین‏تر است . ( فنداسیوان‏ها و رادیه‏ها ) .

انواع ستون از نظر شكل مقطع :
    الف : ستون‏های با مقطع مربع ، ( برای سهولت در باز و بسته كردن قالب ، پخ‏های كوچكی در لبه‏های ستون ایجاد می‏شود . ) ( حداقل ابعاد مقطع 30 × 30 سانتی‏متر )
    ب : ستون‏های با مقطع مربع مستطیل ، ( حداقل ابعاد 40× 25 سانتی‏متر ) .
    ج : ستون‏های با مقطع چند ضلعی منظم ، ( با طول حداقل ضلع 20 سانتی‏متر)
    د : ستون‏های با مقطع دایره ( استوانه‏ای ) ، ( حداقل قطر مقطع 25 سانتی‏متر ).
پی‏های صفحه‏ای
    در زمین‏هایی كه تحمل باربری كافی برای مقابله با نیروهای وارد در ابعاد پی‏های معمولی وجود ندارد ، از پی صفحه‏ای ( رادیه ژنرال ، مت ، پی گسترده ) استفاده می‏كنند . این پی‏ها نیروها را در سطح گسترده‏ای پخش كرده و در نتیجه نیروی وارد را با توان باربری زمین متعادل می‏كند . در ساختمان‏های بلند كه فشار وارد بر پی زیاد است معمولاً از این نوع پی برای انتقال نیرو به زمین استفاده می‏شود . در پی‏های صفحه‏ای ساده سیستم بار گذاری به صورت موازی بوده و در امتداد یا امتدادهای خاصی انجام می‏گیرد . در سیستم بارگذاری صفحه‏ای مركب ، محدودیت بارگذاری در نقطه‏ای خاص یا در امتداد معین وجود ندارد .  چون پی‏های موازی معمولاً دارای قسمت‏های عمومی و قسمت‏های خاص بارگذاری هستند ، فولاد گذاری در آن‏ها بدین صورت است كه ابتدا تمام صفحه ، شبكه گذاری بتون ریزی می‏شود و سپس در قسمت‏های باربر ، با محاسبه دقیق بارهای وارده شبكه میلگردهای خاصی طراحی و اجرا می‏گردد كه با شبكه زیرین متصل می‏شود .
نكاتی كه باید در بتن ریزی سازه‏ها مسلح رعایت كرد :
    این نكات عمدتاً عبارتند از :
 1- نظافت محیط كار ،
 2- قرار دادن مصالح در محل‏های مشخص ،
 3- شستن و تمیز كردن مرتب دیگ بتن ساز پس از هر مرحله كاری از بتن سازی
    ( بعد از پایان بتن سازی در هر مرحله ) به نحوی كه بدنه داخلی دیگ تمیز شده و ذرات بتن سخت شده در داخل دیگ باقی بماند ،
4- در هنگام بتن ریزی بتن اضافی در كناره قالب‏ها نریزد ( و در حالت وقوع اتفاق به صرعت بتن ریزی بتن اضافی در كناره قالب‏ها نریزد ( و در حالت وقوع اتفاق به سرعت بتن اضافی جمع آوری و محیط كار تمیز شود ) ،
5- پس از بتن ریزی لازم است كه سطح بتن تا خودگیری اولیه مرطوب نگه داشته شود . ( هر چه دمای هوا بیشتر باشد شدت مراقبت بیشتر می‏شود ) ...

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky