منزلت عقل در ساحت معرفت دین (از بعد کلامی و فقهی) دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد منزلت عقل در ساحت معرفت دین (از بعد کلامی و فقهی) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی منزلت عقل در ساحت معرفت دین (از بعد کلامی و فقهی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
روش و شیوه شناخت دین، از پر مناقشه ترین مباحثی است که پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) و در دوران غیبت وعدم دسترسی به پیشوایان معصوم علیهم السلام مطرح بوده است، بدین معنی که اگر میان حکم قطعی و مسلم عقل و ظواهر متون دینی تعارض پیش آید چه باید کرد؟ درچنین مواردی، همواره در تقدم عقل یا سهم آن در فهم مفاد وحی- درهر دو عرصه کلام و فقه یعنی اصول و فروع دین- اختلاف نظر و برداشت هایی وجود داشته و دارد. این تفاوت برداشت ها، در حوزه معرفت دینی، سبب افت وخیزها و فراز ونشیب های فراوانی بوده و همچنان ادامه دارد. در محدوده تفکر اسلامی از یکسو ظاهرگرایان و حنابله و اشاعره اهل سنت و اخباری های شیعه و از سوی دیگر قدریه و معتزله و تفکر اجتهادی امامیه قرار دارد.بررسی اجمالی این مطلب، به ویژه در میان پیروان اهل بیت (ع) و نگاهی به اخباری های افراطی شیعه و نیز جریان هایی که هر چند اظهار مخالفت رسمی با عقلگرایی نمی کنند، ولی عملا برای تشخیص عقل، اعتبار چندانی قائل نیستند و نیز تفکر رقیب آنان، که در هر دو عرصه فقه و کلام، بر اعتبار عقل، تاکید نموده و پای می فشارد و ترجیح این تفکر، موضوع این مقاله است. درپایان، به تضمین هایی که می تواند از انحراف و افتادن در مسیر عقل گرایی افراطی و لوث شدن معارف بلند الهی، پیشگیری نماید نیز اشاره شده است.
كلید واژه: عقلگرایی، ظاهر گرایی، اخباریگری، مکتب تفکیک، شورای فتوایی، تناقض، کلام، فقه
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0