توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله یادگیری در دانش آموزان نابینا دارای 37 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله یادگیری در دانش آموزان نابینا  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله یادگیری در دانش آموزان نابینا

مقدمه  
علل رفتارهای ناسازگاری  
1– نظریه زیستی ( بدنی)  
2 نظریه روان کاوی  
3 نظریه رفتاری یا یادگیری  
4– نظریه جامعه شناسی  
ملاک های تشخیص:  
منابع  

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله یادگیری در دانش آموزان نابینا

1– مقدمه ی برروان شناسی و اموزش و پرورش کودکان استثنائی – افروز –غلامعلی – موسسه انتشارات و دانشگاه تهران

2– کودکان دارای اسیب های بینایی ( تعامل اجتماعی زبان و یادگیری – الک و بستر و جوارو – ترجمه سهیلا خداوردیان – محبوبه فرهادی و همکاران )

3– شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان – فرقانی شهلا – ناشرمعاونت پرورشی و اموزش چاپ اول

4– اختلالات رفتاری کودکان – ریتادیکس و همکاران – ترجمه طوسی محمدتقی ناشر آستان قدس رضوی سال

5– راهنمای اموزش گام به گام نوزادان و کودکان عقب مانده نویسنده:جانسون

مقدمه

با اعتراف به این حقیقت که انسان نمی تواند و نیاید بر انچه که از خود اراده واختیاری در ان نداشته، امتیازی برای خود نسبت به دیگران قائل باشد و اگر تحت شرایطی نسبت به دیگران تفاخر و احساس برتری نماید این حالت را می توان بیانگر جهالت و از خود بیگانگی فرد دانست باید دانست که زشتی و زیبایی ، عقب ماندگی و تیزهوشی ، نابینایی و بینایی ، ناشنوایی و شنوایی ، روستایی و شهری ،سیاهی و سفیدی نیاید سایر برتری بر دیگری می باشد چه بسا برتری انسان برانسان فقط از لحاظ تقوا و تقرب به خداست. مراحل رشد همه افراد یکسال است تازمانی که از یک مرحله عبور نکند و به مرحله بعدی نرسد. تمام افراد با احتمال از این مراحل عبور، عمومیت دارد اما طرز رشد از کودکی با کودک دیگر با

توجه به ویژگی های فردی او تفاوت می کند. و هر کودک به شیوه و سرعتی که خاص خود اوست این مراحل را پشت سر می گذارد تمام کودکان در یک سالن مشابه لزوما به نقطه معینی از رشد نمی رسند. برخی از کودکان به شیوه ی گام به گام و تدریجی و یا یکنواخت رشد می کنند در حالیکه بعضی دیگر رشد ناگهانی وجهشی دارند. بنابراین درست تر ان است که به جای مقایسه کودکان با هم باسنجش و کشف ویژگی های فردی هر کودک در نقطه شروع او را با خودش مقایسه کنیم. جریان یادگیری با تولد اغاز می شود و در تمام طول زندگی به صورت های مختلف ادامه می یابد در ابتدا یادگیری به صورت تصادفی و گاهی غیر مستقیم صورت می پذیرد ولی در دبستان با برنامه ریزی نظم پیدا می کند بعضی از کودکان با توجه به عوامل محیطی، جسمانی و عاطفی مراحل رشد را به خوبی طی نمی کنند و امادگی ورود به دبستان و یا همراهی با سایر کودکان دیگرندارند.شناسایی توانمندیهای کودک و توجه به ان یکی از دشوارترین و در عین حال یکی از مهم ترین وظایف اولیا و مربیان است. با شناخت کودکان استثنائی که انها هم افریدگار خداوند هستند و نسبت به همسن های خود دارای محدودیت می باشند ولی انها هم نیازمند به زندگی، عشق و محبت و کار و ازدواج دارند. بایدتلاش نمود تا انان هم به مانند سایر افراد جامعه به زندگی خود ادامه دهند . تعریف کودک استثنائی اگر بخواهیم افراد جامعه را در منحنی نرمال قرار دهیم. مردم درسه جهت قرار می گیرند بعضی در سمت چپ یا منفی بعضی ها در سمت راست یا مثبت و اکثریت در وسط یا میانی قرار می گیرند. به طور اماری کسانی که در دو جهت منحنی نرمال قرار می گیرند به انان استثنائی می گویند. جهت مثبت افرادباهوش و تیزهوش قرار دارند افراد جهت منحنی کسانی هستند که دارای محدودیت که با سایر افراد جامعه متفاوتند مد نظر ما در این مقاله بیشتر و تاکید بر افرادی است که در جهت منحنی قرار دارند و سعی در شناخت این گونه افراد داریم

کودک استثنائی قبل از اینکه استثنائی باشد یک کودک ( انسان ) با تمام خصوصیات و صفاتی هستند ولی با ویژگی های خاص خود. کودک استثنائی عبارتند از کودکانی که از لحاظ جسمانی – روانی– ذهنی نسبت به همسالان خود عقب تر باشد و نیاز به کلاس و اموزش خاص دارند را کودک استثنائی دانست با توجه به این تعریف ارائه شده دانش اموزانی که در گروه استثنائی قرار می گیرند به شرح زیر می باشد

دانش اموزان ناشنوا- نیمه ناشنوا –دانش اموزان نابینا –دانش اموزان دارای اختلال یادگیری – دانش اموزان کودک ناسازگار (مشکل رفتاری) – دانش اموزان جسمی- حرکتی – دانش اموزان با ناتوانی تکلمی – دانش اموزان عقب مانده ذهنی –دانش اموزان چند معلولیتی – کودکان ناسازگار کودکان به هنجار کودکانی هستند که قادرند از نعمت های زندگی به طور صحیحی بهره گرفته و از زندگی خود لذت ببرند و انگاه توانایی های خود را در راه سازندگی جامعه و در مکان های مختلف رفتار معقولی و قابل قبولی از خود بروز می دهند. به طوری که هنگام شادی دیگران در شعف انها شرکت نمایند و درغم دیگران به حد نسب اندوه نشان دهند. و متناسب با سن و جنس خود رفتار نمایند به حقوق دیگران احترام بگذارند

و از خود بیش از حد توانایی یا کمتر از حد انتظارنداشته باشد . به این صورت است که شخص در مدرسه یا خانواده مورد قبول قرار می گیرد و حاقل در گیری اجتماعی و گروهی را برای خود و اطرافیان ایجاد می کند و متناسب با استعداد خود در درونش هم پیشرفت می کند . اما در تعریف کودکان ناسازگار با رفتار ناسازگار عبارت از هر فعالیتی که از لحاظ مهارت فرد برای دست و پنجه نرم کردن موثر  با مشکلات استرس های زندگی که جنبه غیر عملی و ضد سازندگی داشته باشد. اما شکل رفتاری به رفتار فردی اطلاق می شود. که بدون پایین بودن بهره هوشی ، تعادل روانی و رفتاری اواز اندازه عمومی اجتماع خود به دور بوده و دارای شدت تکرار و مداومت در زمان ها و مکان های متعدد می باشد به

طوری که در عملکردهای رفتاری ، تحصیلی، دچار درماندگی و یا کاهش میزان کارایی فرد گردد، در کودکان ناسازگار می توان انواعی از رفتارها و انحرافات را اشاره نمود

الف ) اختلال ناسازگاری رفتار ناسازگارانه  ج) انحراف رفتار  د) نابهنجاری ها د) غیر عادی  ح) اختلال روانی

علل رفتارهای ناسازگاری

1– نظریه زیستی ( بدنی)

این گروه معتقدند که عامل زیستی حتی قبل از تولد اثرات خود را بر روان فرد باقی می گذارد و یا هنگام تولد و یا دوران طفولیت بر روی کودک اثر داشته است. ریملید معتقد است که وضع شیمیایی بدن و رفتار نامناسب را علت و معلول می نامند. اما به طور کلی نظریه پردازان بیولوژیک به سه عامل اصلی اعتقاد دارند الف) نامنظمی نمود داخلی که گاهی در دوران حاملگی بر اثر فشارهای وارد شده بر جنین اثراتی در دوران بعدی سازندگی کودک دارد. ب) فقدان بهداشت کافی در دوران قبل و بعد از تولد . ج) عدم تغذیه کافی قبل و بعد

از تولد

2 نظریه روان کاوی

این گروه علت رفتار نامناسب را درونی  می داند که بنیانگذار این نظریه فروید است او سه عامل نهاد ( اید ) خود ( ایکو ) خود برتر( سوپرایکو) را عامل رفتار ناسازگارانه می داند. – نهاد( اید): عاملی است که همراه انسان متولد می شود و به دنبال لذت بردن است و در تلاش رفع غرایز خود می باشد

و فرد قادر به کنترل ان نیست زیرا زندگی کودک و بقا او به این سیستم بستگی دارد.- خود( ایکو) نقش این عامل در مقابل نهاد است به این معنی که تعادل بین عوامل درونی و بیرونی را ایجاد می نماید بنابراین خود از اصل واقعیت پیروی می کند و در حقیقت خود قاضی واقع بینی است که بین تمایلات نهاد وامکانات بر اوردن ان از طرف محیط قضاوت می کند.- خود برتر(سوپرایکو) این قسمت از نتیجه یادگیری های اجتماعی حاصل می شود. که والدین وارزش های اجتماعی در تثبیت ان نقش مهمی ایفا می کند. در خود برتریک

نوع منع و کنترل و تنبیه در مقابل خواسته هایی نهاده است و سعی در مخالفت با ان را دارد و بیشتر به بخش وجدان و اخلاق می پردازد. و شخصیت فرد را به تکامل می رساند این گروه معتقدند، اگر کودک نتواند مراحل فوق را به درستی طی نماید دچار مشکل رفتاری و روانی می گردد

    3- نظریه رفتاری یا یادگیری

     این گروه معتقدند که رفتار نامناسب به علت اموزش و یادگیری از محیط به تدریج به صورت تقریبا ثابت در رفتار فرد تجلی می گردد و هر رفتار نامناسب مانند رفتار مناسب از طریق تقویت کننده ها مثبت و منفی و یا تنبیه از محیط کسب می شود. ان موارد زیر را عامل رفتار ناسازگار می دانند. الف) بیشتر رفتار نامناسب به مانند رفتار مناسب از محیط کسب می گردد. ب) با استفاده از روش های تقویت کننده می توان تغییر در رفتار ایجاد نمود  ه) علتی که باعث ادامه یک رفتار نامناسب می شود گاهی درست عکس علت ایجاد کننده است. د) رفتار می توان شبیه یک جعبه سیاه دانست که محرک از خارج و محیط وارد ان می شود و فرد هم به منزله یک جعبه انها را در درون خود با توجه به تجربیات تجزیه و

تحلیل می نماید و سپس پاسخ از فرد خارج می شود

      4– نظریه جامعه شناسی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 nacu.ir
 
Clicky